Ett långt liv


Igår, onsdag, var det dags för månadsmöte igen med Lerums Fotoklubb. Den här gången valde jag att stanna hemma, vila i soffan och koppla av efter några hektiska dagar.
På månadsmötet var det redovisning av tävlingsresultatet för omg 3 i LFK:s Photochallenge och döm om min förvåning när syster yster ringde på hemvägen och berättade att jag vunnit kategorin porträtt. Domare var två porträttfotografer, nämligen Kalle o Jonas Ahlsén, Ahlséns Foto i Lerum. Kalle är numera pensionerad, men många kommer nog ihåg honom som fotograf i ateljén på Ahlséns Foto.

Det som gjorde mig extra glad är just att den här bilden betyder så otroligt mycket för mig. Den föreställer min moster, som på bilden är 96,5 år en underbar person, med ett långt händelserikt liv bakom sig. Så att också de som inte känner henne kunde uppskatta bilden värmer verkligen.

Bilden har några år på nacken och är tagen sommaren 2007, på vår årliga kusinträff i hennes och även min mammas föräldrahem.  Hon är gammal nu, lite trött, orkar inte så mycket, ganska glömsk, men varje sommar på vår träffar piggnar till, njuter av att sitta med oss kusiner, hennes syskonbarn och syskonbarnbarn runt sig. Hon har nämligen själv inga barn. Efter ett tag brukar hon minnas små händelser från när hon var liten, hur hon knyckte sista äpplet på äppelträdet på baksidan huset, hur hon gick ut och mjölkade på mornarna. Hon har kanske lite svårt att hålla isär oss alla kusiner, men vadå, det har man väl rätt till när man är så gammal. Ja just det, även om hon är glömsk, kommer hon alltid ihåg vägen från Alingsås till Alvhem och sitter alltid i framsätet bredvid min svåger som kör, och dirigerar hur han skall köra 🙂

Ja, hon lever fortfarande, fyllde 99 år i november 2009 och om hon orkar, så skall vi ha ett härligt 100-årskalas för henne i november i år.

Senast jag träffade henne var i slutet av november 2009. Min storasyster och jag åkte dit en stund. Då var hon trött och kände väl inte igen oss först, utan vi fick gång på gång berätta att vi var Gerdas döttrar (hennes syster, vår mamma), men så efter en stund spände hon ögonen i mig, plirade med dom, pekade och sa: ”Dig känner jag igen, du är lik släkten”

Hon ojjade sig lite också över att hon är så glömsk, men har man inte rätt att vara det när man är 99 år, eller vad tycker ni? Men så plirade hon på oss igen, rynkade lite på näsan så och såg sådär pillimarisk ut, som bara hon kan göra..sträckte på sig och sa ” Ja, jag är glömsk, men jag är gammal och om någon klagar på mig, säger jag att jag får vara det och då känner jag mig kaxig..”

En annan underbar historia var för några år sedan, när min syster och jag var och hälsade på henne. Vi passade på att gå och handla, och jag hittade de mest fantastiska bootsen, höga klackar, spetsig två, ljust creamefärgade hur läckra som helst.  Så iallafall gick vi tillbaka hem till moster och jag visade upp mitt nyförvärv. Hon skrattade så hon kiknade åt bootsen och sa; ”Agnetha, hur skall du klara av att dansa i dom skorna, du får allt skaffa dig ett par riktigta skor så du kan dansa med med karlarna”  Hon hade och har fortfarande en underbar humor.

Just det, för några år sedan åkte min syster och svåger dit på motorcykel och hälsade på henne. Syrran frågade då om hon ville ta en lite tur på cykeln, men det ville hon inte, för som hon sa, hon hade inte samma balans som tidigare så kunde ju ramla av motorcykeln 🙂 Hennes man och hon brukade nämligen när dom var unga åka på motorcykelsemester ihop, så hon har åkt mycket motorcykel förr.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ett långt liv

  1. jukkalausmaa skriver:

    Grattis till utmärkelsen, och inte minst till att ha en sådan moster, hon verkar vara en skön lirare. Riktigt fint porträtt, både bild- och textmässigt.
    /Jukka

  2. Thorsten skriver:

    Riktigt fin bild och inte minst en rörande text Ha de´Thorsten

    • nikonetha skriver:

      Tack!
      Som du kanske förstår är det en person med en stor personlighet och värdighet som betyder mycket för mig
      Hälsn
      Agnetha

  3. evalena skriver:

    Grattis Agnetha 🙂
    Jätte mysig bild.
    Kram

  4. Johan skriver:

    Det här är ett fantastiskt porträtt, kul med utmärkelsen från Ahlsénarna.
    Sen har du även skrivit en mycket läsvärd text.

    /johan

  5. christer skriver:

    Mycket finstämd bild på den gamla damen och en alldeles underbar berättelse. Härligt när bild och text hänger så väl ihop.

    Mvh Christer K

Kommentera

