Mac eller PC… PC eller Mac.. det är frågan… ???????

 

Det är frågan??? Eller skall vi säga, vågar jag ställa den frågan högt?

Det är dags att införskaffa en ny bärbar dator och den skall ju vara min portabla dator, så jag kan ha en dator med mig när jag är ute och reser. Ja men tänker kanske nån, är du så internetberoende.. Nejdå, inte alls (korsar mina fingrar bakom ryggen) däremot, vill jag kunna ta hand om mina bilder, göra lite bildbehandling även när jag är på resande fot och då är en bra bärbar dator bra att ha… eller hur? Sedan att jag på köpet kan koppla upp mig på internet, surfa lite, blogga lite, kolla mailen lite, är ju inte helt fel det heller.. eller vad tycker ni?

Iallafall idag, började jag kolla och leta ordentligt och vet väl ungefär vad jag vill ha… tror jag.. Storleken 15,6″ 4Gb ram, rejäl hårddisk, bra processor, men framförallt en matt skärm.. Jag spyr på alla dessa högblanka skärmar. Iof är jag väl lite fåfäng av mig och kan tycka det är kul att spegla mig, men det gör jag i spegeln och inte i datorskärmen, där går gränsen för min fåfänga.

men se där, där sprack min kravspec totalt, jag har ringt runt, jag har kollat och icke som nicke, inga matta skärmar på en bärbar dator, dom är blanka som ett nybonat salsgolv, eller som den mest välputsade spegel, jag vill inte, jag vill inte… JAG VILL INTE!  se mig själv i datorn när jag sitter framför den..

Är jag besvärlig tycker ni? Har jag för höga krav?

Iallafall så fick jag reda på när jag kollade runt, att jag nog är lite gnällig och gammaldags och tyvärr kan dom inte hjälpa mig.. hmm….

Jo, en kille på OnOff han kunde, han kom med det radikala förslaget efter att han kollat på någon obskyr hemsida.. varför inte en Mac. Där finns det modeller du kan få med matt skärm.. Åh, hemska tanke.. skall jag denna superkonservativa, gammaldags, helt hopplösa människa på att lära mig nya saker… byta PC-träsket mot en Mac??

Iof så startade jag en diskussion en gång att en Mac även den är en PC, men fick inget medhåll.. men egentligen står inte PC för Personal Computer.. och är inte en Mac en personal computer????

Iallafall, skall jag denna inbitna PC-användare, som våga ta det stora hemska språnget över till Mac???

Hualigen, nu får jag en ny anledning att ligga sömnlös igen. Jag som precis trodde jag äntligen skulle sova gott om natten, med tanke på min nyinköpta externa hårddisk som just nu står och tar back-up på alla mina bilder. Detta har ju under lång tid varit ett oöverstigligt trauma i mitt liv, att jag inte har någon back-up på mina bilder. Iof säger man ju att vi alla behöver lite spänning i livet, men detta kanske ändock är att överdriva spänningshalten.

Kan det vara så att våren som gläntat på dörren har gett mig så mycket vårkänslor att jag blivit helt stollig och sitter här och börjar fundera på en läckert designad Mac???

Ja, ja, det jag alltid har sagt, när våren kommer då blir man helt stollig, speciellt den här damen tydligen…..

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mac eller PC… PC eller Mac.. det är frågan… ???????

  1. jukkalausmaa skriver:

    Mac-användare tenderar ju att vara väldigt entusisastiska, för att inte säga fanatiska, så något måste ju vara bra med dem. 😉 Skämt åsido, är själv PC-användare sedan lång tid men har sedan något år funderat åt Mac-hållet. Det som håller mig tillbaka är att jag har en del programvaror och och är ännu inte beredd att ta kostnaden för att byta ut dessa också.
    /Jukka

  2. Steffe skriver:

    Håller med Jukka…och det här är viktiga saker…inget man skämtar om
    ;-)…håller med dig till hundra om att man behöver en dator med sig när man är på resande fot…jag har min lilla lap som hänger med…än så länge…hoppas 4G är på g så det går lite snabbare med det…det här med mac vetefasen om jag någonsin kommer att falla för…jag är ju så handikappad när det gäller datorer och är glad att den jag har och lappen fungerar…när det fungerar…om det strular och det gör det ibland då är jag helt handfallen…och får be om hjälp…men nu har det funkat ett tag peppar peppar…ha en bra helg!

    Steffe

Kommentera

