Workshopdags


Just nu sitter jag i soffhörnet och har precis avslutat min frukost och morgonkaffet är strax urdrucket. Om en stund skall jag börja packa ihop lite kläder och kamerautrustning och dra upp till Ramsvikslandet för workshop i svartvit fotografering med http://www.creativeadventures.se

Jag ser verkligen fram mot den här helgen och det skall bli jättespännande och intressant att arbeta med svartvita bilder. Sedan att jag på toppen av detta får tillbringa en helg på en av mina absoluta favoritplatser i Bohuslän, nämligen Ramsvikslandet är ju en jättebonus.

Från början hade jag ju planerat att arbeta under förmiddagen för att köra upp någon gång efter lunch, men efter en vecka som varit stressig på många sätt insåg jag att ibland måste man stanna upp lite och faktiskt ta det lugnt. Så jag frågade och fick ok på att ta ledigt hela dagen så jag kommer åka upp i lugn och ro, via Orust och Tjörn, stanna till en stund vid havet och bara njuta med en kopp kaffe, andas in lite livgivande havsluft, känna lukten av tång och salt.  Håll med om att vi bor i ett fantastiskt land, där vi bara nån timmas körning från centrala Göteborg, kan hamna mitt ute i tystnaden vid havet. Detta skall vi vara rädda om och se som en lyx, som inte kostar något mer än vår omsorg om naturen. Denna omsorgen kostar ju egentligen inte heller någonting, mer än just omtanke och omsorg. Hur många människor runt om på vår jord, har denna otroliga lyx inpå knutarna?

Igår kväll lyssnade jag till ett föredrag på Fotografiska föreningen i Göteborg. Det var Tom Svensson, http://www.tomsvensson.se som arbetar på Nordens Ark. Han visade bilder och berättade om sina upplevelser när han var i Brasiliens djungel och fotograferade Lejontamariner. Underbara bilder och spännande att lyssna till.  Han avslutade också med att berätta om vår utrotningshotade djur. Vet ni om att varje år utrotas 45 000 arter och det är vi människor som är orsaken till detta.  Så galna är vi!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

