Bastöna Gammelgård

Idag blev det utflykt till Bastöna Gammelgård, ett gammalt torp mitt ute i skogen, någonstans mellan Skara och Falköping http://www.vastsverige.com/sv/Vastsverige/products/44070/Bastona-gammelgard/

Det var Johannes Glännman, en av medlemmarna på http://www.naturfotoforum.se som arrangerat detta för oss medlemmar. Kanske inte det första stället man tänker på när det handlar om naturfotografer, men det var en spännande och intressant plats han tog oss till.
Själv så fick jag stiga upp i ottan, kändes det som iallafall, när klockan ringde. Matsäcken hade jag gjort iordning kvällen innan, så morgonbestyren gick snabbt, kaffet puttrade ganska omgående i bryggaren, så snart bar det iväg de drygt 12 milen från Göteborg.

Färden slutade mitt ute i skogen, och där öppnade skogen upp sig och på en liten höjd låg det gamla torpet. Torpet ägs och vårdas av hembygdsföreningen i närområdet. Det blev först en liten promenad i området och jag drog mig direkt ut mot mossen. Sm vanligt (höll jag på att säga) hade jag väl inte läst på ordentligt, för både regnbyxorna och stövlarna låg kvar i bilen, men vadå, vem har dött av lite blöta fötter. Så iklädda mina walkingshoes, trampade jag resolut ut på mossen… eller skall vi säga klafsade, för visst var det blött. Ok, ok.. har väl varit med om värre ställen så jag klarade mig ganska bra.

Johanna var försten att få upp kameran och börja leta motiv,

Själv var ju som vanligt en slow starter, men efter en stund var även jag igång och letade motiv ute på myren


Men framförallt njöt jag av att vara ute i friska luften, lyssna på fåglarna, höra vindens sus i skogen.
Efter ett tag började väl magen knorra lite, och det sög rejält i kaffetarmen, så det var bara att börja leta sig tillbaka mot torpen och bilarna.

En fikastund och lite snack innan vår guide för dagen hälsade oss välkomna att stiga in i stugan, där hon berättade torpets historia. Det byggdes på 1860-talet och dagens replik fälldes av ett av barnen, när hon berättade att det hade funnits varken el- eller telefon där… Då kom det förskräckt från ett av barnen ”Men oj, då kunde dom ju inte använda datorn” .. Varpå jag berättade för barnen, att när jag växte upp, då fanns varken dator eller mobiltelefon. Ungarna såg ganska så skeptiska ut en stund…

Torpet bestod av två rum och ett litet kök, och på vintern, ja, då stängde man  finrummet, för att slippa värma upp det och 2 vuxna och 4 barn, levde i 1 rum och kök.

Det är egentligen ganska så fascinerande att se tillbaka och inse, hur snabbt utvecklingen gått det sista 100 åren. Ja, egentligen inte ens det, sista personen som bodde där permanent dog 1956




Tyvärr blev det inte interiörbilder, då blixten tyvärr låg kvar hemma.. hmm.. att jag aldrig lär mig.

Efter guidningen, ja, då slog vi oss ner på ”ljugarbänken” igen, tog fram kaffetermosen och allmänt tjöt tog överhanden. Det blev en härlig dag, även om vädret kanske inte helt var på vår sida, men vadå, i trevligt sällskap, så klarar man lite blåst också.. och trevligt sällskap var det!

Jag avslutar med en bild på en keps jag hittade hängandes i ett av husen.. Jaha, tänker någon vad är spännande med den.. Jo, den får bli en litensymbolisk bild och minne från min egna fantastiska uppväxt på ett lantbruk några mil utanför Göteborg.

Tack Johannes för idén att besöka Bastöna gammelgård!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bastöna Gammelgård

  1. Steffe skriver:

    Trevlig läsning! 🙂

    Steffe

  2. Johannes Glännman skriver:

    Ja det var riktigt trevligt idag.. Riktigt nöjd är jag och det är tack vare att ni var nöjda.. Kul att dagen uppskattades och även om vi jävlas med varann så verkar vi ha samma intresse vad gäller historia 🙂

    mvh // Johannes

  3. Patrik skriver:

    Sköna bilder.
    Tiden har verkligen gått fort, skönt ibland och bara stanna upp och njuta.
    Kram

Kommentera

