Workshop på Norra Öland, eller vem satte på brandlarmet??

Godförmiddag, eller känns nästan som jag vill säga godmiddag, för kl 02.55 imorse så blev jag väckt, hela 5 min innan jag planerat att vakna.. Då skrällde det till, och jag undrade hur sjutton min rumskompis kan ha en väckarklocka som låter som ett brandlarm och varför i sjutton stänger hon inte av sin väckarklocka… Jo, att hon inte stängde av den var för hon inte kunde.. Det var brandlarmet som jagade upp 12 sömndruckna naturfotografer på workshop, och precis i tid också, ca en halvtimma, innan vi skulle ge oss ut till Trollskogen…

Men nu går jag kanske händelserna i förväg, för som sagt, igår eftermiddag anlände jag till Byxelkrok på norra Öland, för att vara med i workshop i landskapsfotografering här.. Då dom aviserat.. inte så bra väder, så togs beslutet att vi skulle sticka ut och fotografera redan igår kväll.. och vilken kväll det blev vid Neptuni ängar… Härliga friska vindar, en fantastisk solnedgång, som färgade vågorna som slog upp över stranden och de underbara stenarna.. Detta var någonting helt annat än stränderna på Västkusten, då det kalksten, som dominerar här på Öland.




Väl hemma runt 22.00 på kvällen, så vet ni ju hur det är.. man är nyfiken och vill ladda över bilderna direkt och kika igenom. Så jag hällde upp ett glas vin under sippade välförtjänt på glaset medan min rumskompis Eva och jag tittade igenom våra bilder och visade varann.. Så kl hann väl bli framåt 23.00 innan vi tystnade och släckte så sömntimmarna var inte så många innan vi skulle stiga upp ca 03.00 och sticka ut igen… men som sagt.. vi kom upp, fast kanske inte på det sättet vi planerat.. Som tur var, så var det inget som börjat brinna… utan tydligen var det en hårtork eller något som satt igång brandlarmet.


När vi skulle sticka iväg ut, kunde vi konstatera, att vädrets makter var inte med oss… Det hade börjat regna och väl framme vid stranden, blåste det och regnade och jag blev blötare och blötare.. ja, ja.. lite hjälp på traven fick väl regnet av att jag råkade gå för nära vattnet när vågorna kom och sköljde över både mig och stenarna.. men vadå.. lite smällar får man väl ta.. eller vad säger ni?




Vi vandrade i Trollskogen, men inte kunde trollen använda sin magi och blåsa bort regnet.. så det var ett gäng rätt blöta, men ändå nöjda fotografer som efter 4 timmar i strilande regn återvände till vårt vandrarhemmet och värmen.

I morse funderade jag på om jag inte borde blivit studiofotograf istället.. men inte längre.. 4 timmar i Trollskogen, fick jag att inse att detta ändå är livet.. tänk er sitta i lä av ett båtvrak och kura för att komma undan regnet, medan man dricker sitt medhavda kaffe vid 5-tiden på morgonen… Det, mina vänner.. det är häftigt och läkande för själen…

Attjo, Attjo.. vad gör då lite snuva egentligen.. den tänker jag blåsa bort ikväll.. för dom friska vindarna kommer hålla i sig 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Workshop på Norra Öland, eller vem satte på brandlarmet??

  1. Patrik skriver:

    Fina bilder, själv sitter man på kontoret och drömmer sig bort, medans du njuter ute på kusten.

    Ser fram emot mer bilder från din resa.

    Kram
    /Putte

  2. marieg1 skriver:

    Ser att du har en underbar helg på Öland. Önskar jag varit med, men ska ju dit nästa helg, på egen hand! Vilka bilder du fått!! De i solnedgången är fantastiska!!
    /MarieG

Kommentera

