På rulle genom Sverige

Imorse blev det tidig uppgång eftersom tåget jag skulle med lämnade centralen i Göteborg kl 06.42. För just det, det är x2000 jag rullar fram på genom landet. Iallafall känns det som det rullar och några gånger har datorn varit på väg att åka av bordet här  i tågkupén.

Iallafall, det var ändå en skön morgon att sitta på tåget och kika ut genom fönstret. Även om det var molnigt, så var det vackert. Dimslöjorna dansade fram över nejden och bildade, ett spännande landskap utanför tågfönstret.  Sjöarna låg  spegelblanka och fina. För vilken gång i ordningen kan jag bara konstatera vilket vackert land vi bor i.

Tåget mellan Göteborg och Stockholm, rullar ju fram genom bördig jordbruksmark och i hagarna gick korna och betade medan vi for förbi. Jag vet, det låter som en sörgårdsidyll, och det kanske det också är, men ändå. Denna idyll, har vi så nära inpå oss. Tänk egentligen vilken lyx. Nu så här i början av juni, så står ju ängar och hagar i sin finaste blomning, gräset är fortfarande i olika nyanser av grönt, ingen torka, som ännu färgat hagarna gulbruna.

Det är i dessa stunder, jag nästan blir lite tjurig att jag sitter instängd på ett tåg istället för att kunna vara ute och fotografer. Få känna daggen tränga in genom skorna och svalka tårna, få känna hur långbyxorna blir blöta och  klibbar fast vi benen.
Det är då jag vill dra av mig strumpor och skor och dansa runt i det daggvåta gräset och känna lukten av sommar.

Ja, ja, jag vet, jag börjar bli tjatig, men vi bor i ett fantastiskt land! Tom lukten från gödseln är helt ok, för som sagt, det är sommar!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till På rulle genom Sverige

  1. Patrik skriver:

    Så sant som du skriver, sitter själv och längtar ut, blir ingen tur i kväll.
    Ha en sköndag, Kram
    /Putte

  2. marieg1 skriver:

    Visst är det så, ett underbart land!
    Agnetha, såg att du är reggad på BIOfoto åxå, du har inte lust att hänga med till Runde o fota lunnefåglar i början på juli? Jag har anmält mig – ska blir sååå kul!! Fundera på det!!
    /MarieG

  3. Eva skriver:

    Hej Agnetha!
    Är du i fortfarande i Stockholm?
    Hör av dig i så fall.
    /Eva

    • nikonetha skriver:

      Nej tyvärr, det var en snabbtur fram o tillbaka på en dag, men nästa gång jag kommer upp då stannar jag längre och då hör jag av mig såklart

Kommentera

