Myten om stockholmaren

Så har jag då återigen gjort en tripp till Stockholm, och istället för att skriva om vad jag gjort, så tänkte jag skriva om Stockholm och Stockholmaren:

Det är ju så här att jag genom åren, varit en hel del uppe i Stockholm och även skaffat mig en del vänner här uppe. Framförallt har jag tack vare att jag är medlem i ett nätverk Shortcut.nu. Framförallt var jag aktiv där under den tiden det var ett nätverkssajt med stort N. Då aktiviteterna därute var hög och många kontakter knöt. Vi något tillfälle så förde vi en diskussion därute om just stockholmaren och Stockholm vs göteborgaren och Göteborg. Bl.a pga av aktiviteten var så mycket större just i Stockholm än i Göteborg.

Iallafall så slår det mig varje gång jag är uppe i Stockholm, att så fel vi många göteborgare har, att stockholmaren är snorkig och göteborgaren så öppen och social.. Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med längre. Som sagt varje gång jag varit häruppe, åker jag hem med nya bekantskaper i bagaget, med inspirationen av att träffat nya intressanta och spännande personer, som berikar mig..

I Göteborg, ser jag tyvärr detta sällan hända, även om jag ger mig ut på stan ensam.. Varför är skillnaden så stor egentligen, och vad beror detta på. Min egen spontana tanke kring detta är, att vi göteborgare kanske inte är så öppna för nya bekantskaper, som vi vill göra sken av. Rannsaka er själva, hur många nya kontakter har ni släppt in i ert nätverk de senaste åren och då menar jag verkligen släppt in, där det inte bara är en ”kompisförfrågan” exempelvis Facebook där ni klickar ok, utan personer ni aktivt träffar och diskuterar med?

Jag tror faktiskt vi göteborgare generellt sätt, är mycket sämre på detta nätverkande i Göteborg än vad just Stockholmaren är. Vad kan då detta bero på.. Jo, min högst personliga idé är kanske att göteborgaren inte är lika rörlig av sig, vi är födda i Göteborg, har vuxit upp där och blivit kvar där. Vi har alltså byggt vårt sociala nätverk redan i Grundskolan eller gymnasiet och känner oss ganska nöjda med detta.

Den ”vanlige” Stockholmaren däremot, är kanske ofta inflyttad till staden och har inte tagit med sig samma sociala nätverk sedan barnsben och därför är just mer öppen för att knyta nya kontakter. Arbetar mer aktivt för att just göra detta.. Något jag tror vi göteborgare måste lära oss. Jag tror tyvärr annars det är just vi göteborgarna som är förlorarna då vi stannar kvar i vår egna sociala ankdamm cementerar våra fördomar istället för att våga gå utanför våra invanda referensramar och lyssna och lära av människor som inte tillhör vårt gamla invanda nätverk.

Jag märkte just detta väldigt tydligt under de åren Shortcut.nu var som mest aktivt. I Stockholm, anordnades det så mycket mer träffar, både de som var karriärinriktade och de som var fokuserade på just social samvaro.. men å andra sidan, det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra.  I Göteborg under dessa år, var som sagt, aktiviteterna så mycket sämre, det var jättesvårt att skapa nya kontakter.. visst, vi träffades ibland på AW:n umgicks några timmar för att sedan gå tillbaka till vår egna sociala sfär.. De vänner jag har kvar från denna aktiva tid, är i med egentligen ett enda undantag vänner i Stockholm.. Vad beror detta på?

I onsdags hamnade jag återigen på ett av dessa mingel i Stockholm, där inflyttade har en möjlighet att knyta sociala kontakter.. vilken känsla, vilken dynamik i minglet, vilken intressant kväll, där jag diskuterade med mer nya människor på en kväll, hittills i år i Göteborg.. Finns dessa mingel i Göteborg?.. Nja, jag är tveksam och om de finns, kanske någon kan berätta om detta.

Jag kunde konstatera ungefär samma sak igår kväll, då ett forum uteslutande för naturfotografer, Naturfotoforum hade en social träff i Stockholm.. Återigen, en härlig kväll, med snack och umgänge diskussioner om allt mellan himmel och jord. Allvarliga samtal, raljerande samtal, idekläckande.. Det vore kul att försöka få igång något liknande bland medlemmarna på forumet i Göteborg.. men, hmm.. och här sticker jag ut hakan, jag tror det blir väldigt svårt.. men jag skall testa.

Nej, det handlar inte om att det är så många mer i Stockholm, den förklaringen köper jag inte.. jag tror det handlar om någonting helt annat.. kan det faktiskt vara så att det är dags att ändra på begreppen och istället för att slå oss för bröstet, vi göteborgare och tro att det vi som är dom sociala, vänliga, öppna för kontakter, lätta att umgås med.. att det i själva verket är tvärtom.. Det är vi som är de introverta och stockholmaren den extrovärta..

Vore intressant att höra din åsikt!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Myten om stockholmaren

  1. Junitjej skriver:

    Är man på hemmaplan, så är man kanske inte så öppen för nya bekantskaper, men man gör det borta. En nybliven stockholmare och en nybliven göteborgare är nog ganska lika. Jag tror de både vill knyta kontakter. När jag bodde i Kalmar, så var vi många nya människor på plats. Alla ville lära känna nya människor. Hade jag studerat i Göteborg så hade jag nog mest umgåtts med mina gamla vänner. Tror du att en inrotad stockholmare är mer öppen och social än en inrotad göteborgare?

    • nikonetha skriver:

      Jag tror personligen att eftersom Stockholm kanske består till hälften av just inflyttade stockholmare, så smittar detta nätverkande av sig även på urstockholmaren.. medan Göteborg, inte är lika mycket en stad som består av inflyttade. Vi pratar ju ibland om just Göteborg som en ”stor småstad” och det är kanske detta som är svaret på frågan. Vi har också småstadens lite instängdhet, där vi kanske inte är lika benägna att skapa nya kontaktnät, just för vi lutar oss tillbaka ganska nöjda med det vi skapade redan när vi gick i skolan

  2. Junitjej skriver:

    En liten fråga: Är göteborgare mer sociala på bortaplan?

    • nikonetha skriver:

      Visst så är kanske också, för när vi är på bortaplan, är vi ofta lediga och mer öppna för just att knyta kontakter.. men som sagt, det intressanta är hur är vi på hemmaplan?

  3. Junitjej skriver:

    Detta är en intressant frågeställning. Det är känsligt att dra alla över en och samma kant. En stockholmare berättade tilll mig en gång att på vardagen är de så stressade att de till och med äter frukost på tunnelbanan. Norrlänningarna kanske inte är så långsamma och blyga ändå. Eller?

    • nikonetha skriver:

      Där tycker jag du säger en viktig sak, vilket jag kanske ville belysa med det här inlägget. Vi har mycket fördomar och vi har väldigt lätt för att generalisera. Visst kan det vara så att många Stockholmare kanske stressar, eller skall vi säga så här, dom tar vara på sin tid. Skall du nu sitta på tunnelbanan i 30 min, så way not, ät din frukost samtidigt, så utnyttjar du din tid. Kan norrlänningens epitet om att vara blyg och långsam bero på dialekten kanske? Vi generaliserar människors personligheter på grund av hur dom pratar

Kommentera

