Fotoboken, del II

Jag skrev ju ett inlägg för ett tag sedan om att jag precis gjort en fotobok med bilder från min vecka i Abisko. Jag lovade ju också att återkomma när jag fått boken, tyvärr har jag inte hunnit det förrän nu. För boken jag gjorde, den kom efter en vecka och jag blev grymt imponerad över resultatet. Bilderna i trycket var väldligt bra, papperet höll mycket hög kvalité, tom så hög kvalité så först trodde jag att två sidor klistrat ihop sig pga. av tjockleken. Jag valde också hårda pärmar och dessa är hårda och blanka, snyggt!  Jag kan berätta att en okänd fick se boken när jag lagt den på ett bord ute på stan och trodde jag köpt den!

Jag skrev ju lite om programvaran som man kunde ladda ner från Japanphotos hemsida och här kan jag väl revidera min uppfattning lite. Jag har nämligen sedan första boken gjort ytterligare och därför kommit underfund med programvaran och insett, att visst har den en och annan liten brist, men vilken programvara har inte det.  Så det handlar nog mest om att hitta ”tänket” bakom programvaran, så går tillverkningen på ett litet kick. En liten miss i programvaran som jag också påpekat är, att gör du ”fel” val av om den skall ryckas på papper eller fotopapper, när du börjar, kan du inte ändra detta, utan måste börja om från börjar och göra en ny bok.  Dom har lovat att detta kommer att ändras framgent.

Jag har också testat att göra samma bok, dels på vanligt papper och dels på fotopapper och visst, den på fotopapper är klart mycket bättre, men den som är tryckt på papper håller även den hög kvalitité när man jämför bilderna i de bägge böckerna. Jag använde nämligen samma bilder.

Så detta är verkligen något jag kan rekommendera om ni vi vill göra en liten minnesbok, eller kanske en present eller någonting med era bilder.  En fotobok, jag sett tidigare, gjordes bl.a. som en liten tack-present efter hon varit på ett längre besök hos vänner utomlands.

Hur gjorde då jag när jag tillverkade böckerna. Jo, det första var att välja ut bilderna och lägga dessa i en speciell mapp på datorn som jag helt enkelt döpte till ”Fotobok Abisko” jag lade upp dom i mappen som okromprimerade jpeg-filer. Du behöver alltså inte först komprimera bilderna.  Tänk gärna igenom också lite först, hur du vill ha lay-outen, eventuella texter, så du har detta klart innan  du sätter igång. Jag lovar, det är ett roligt och kreativt arbete, som kanske tar några timmar, lite beroende hur omfattande du vill göra boken. När du laddar upp dina bilder i fotoboken, så kan dom ibland upplevas lite pixliga, men ingen fara, det blir inte så i det färdiga trycket.

Hur lång var då leveranstiden? Jag beställde ju min för att hämtas ut i Japanphotos butik i Göteborg och leveranstiden var max en vecka, sista boken tog faktiskt bara 3 dgr från det jag skickat iväg den.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fotoboken, del II

  1. Hampus skriver:

    ser najs ut!

    jag gör fotoböcker av alla mina bilder hos http://www.solentro.se, vill också ha något ”riktigt” att bläddra i, inte bara bilder på datorn… men tycker det är för mycket jobb med att framkalla, köpa album, klister, pennor m m…

    det är riktigt kul att ha!

  2. Johannes Glännman skriver:

    Det blir så mycket mer när man får bilder på papper. Det är egentligen inte föränn man kan ha bilden i handen den är färdig enligt mig för det är då man blir som malligast 🙂

    Det ska bli spännande att få bläddra lite i den, men ge fan i att använda din nya glugg på mig 😀

    mvh // Johannes

    • nikonetha skriver:

      Du har så rätt Glännman, bilden är inte klar egentligen förrän du har den utskriven på papper, det är ju först då verkligen kan begrunda det färdiga resultatet..
      Var lugn, den nya gluggen får inte följa med till Vårgårda och det skall bli väldigt spännande att få se din bok ocskå

      Ses i Vårgårda!

  3. Ja, visst är det ju när man ser bilderna i pappersform som dom är riktigt klara, inte alls lika spännande att se på dom i datorn. En fotobok är ju också en perfekt present. Och nog längtar man upp till Abisko, där kan man vara vilken årstid som helst och fota! Mvh Roland

Kommentera

