Statist..

I fredags ringde min kompis Foppa och undrade om jag hade lust och tid att ställa upp och agera pressfotograf på en filminspelning.  Alla som känner mig vet ju att jag gillar att stå i centrum, då trivs jag och hörs och syns. Men när jag fick telefonsamtalet, så hade jag väl någon tillfällig svacka så jag svarade nej, jag hinner nog inte för jag arbetar ju… Hmm.. men ok, det tog väl ca 20 min, så var jag ur svackan och ringde tillbaka och sa ja.. För var vill sleven vara om inte i grytan, eller hur man nu säger.

Iallafall idag var det dags, och ok, en och annan kompis var väl lite skeptiska, skulle undertecknad verkligen klara att vara statist, hålla en låg profil, vara tyst på kommando, osv, osv, osv.. Ja, ja.. sorry mina vänner, ni fick fel hela bunten.. jag skötte mig exemplariskt, jag gjorde faktiskt precis vad jag blev tillsagd att göra.. jag lyckades inte slänga ur mig en endaste litet pip.. Jag upprepade inte mitt t ex ”paradnummer från den där gången när jag var speaker på en dressyrtävling och glömt stänga av mikrofonen och vässte ilsket rätt in i den ”faaan också” när jag missat att vända bandet för inmarchen till prisutdelningen.. Tänk er själva, ett antal stolta pristagare kommer inridande till häst och vad hörs ur högtalaren förutom fel musik, jo min röst som med inlevelse högt och ljudligt säger.. ”faan också” medan jag fepplar med bandet.. Ja, ja.. preskiberat och förlåtet hoppas jag 🙂

Men nu handlade det ju om filminspelningen och att vara statist.. och hur är det då?.. Jo, det handlar om at vänta, och dricka kaffe, gå på toa när det inte är tagning i rummet bredvid.. gå ut och röka, dricka mer kaffe och tjöta och konstatera att man har en massa gemensamma bekanta och andra beröringspunkter med dom övriga som gör ungefär samma sak som än själv, nämligen, tjötar, dricker kaffe, går på toa och väntar.

Vad gör man då mer medan man väntar.. tja, eftersom man skulle spela pressfotograf så kan man ju alltid fotografera eller hur..??

Som t ex Annelie som aldrig hållt i systemkamera förut och fick snabblektion av Foppa..


.. och hon lärde sig snabbt, eller vad säger ni…???

Tur att iPhone finns, så man kan Facebooka lite under tiden

… eller bara sitta och kolla in läget…  som Fredrik gjorde…

… eller fota apelsinskal.. som jag gjorde…

..och delar av kamerarsenalen…

Sedan blev det helt plötsligt ”skarpt läge” och sorry mina vänner som läser det här.. men hur den presskonferensen såg ut… ja det får ni ge er till tåls med till framåt 2012 när Irene Huss sänds i TV… och då kanske undertecknad syns på ett hörn..

men ok, hur allvarlig och tyst och stilla hon ändå var kanske man kan ana av den här bilden…

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Statist..

  1. Gunilla Falk skriver:

    Roligt att läsa om hur det går till…..jag upptäcker att vi har något gemensamt, jag har ett förflutet inom hästsport, varit hoppdomare och speaker, jag kan lova att du inte är den enda som glömmer stänga av micken. Jaha Irene Huss, om henne har jag läst mycket eftersom jag slukar deckare och trillers……den filmen måste jag se när den kommer, och hålla ögonen på dig!

  2. hellemar skriver:

    Tjabba…

    Nä men va kul ! Grattis ! 🙂
    Irene Huss är ju dessutom riktigt bra, så detta måste jag se… 🙂

    Henke 🙂

  3. Gert Olsson skriver:

    Moviestar, moviestar!

  4. Ping: Moviestar, åh Moviestar… ???? « Nikonetha's Weblog

Kommentera

