Gatan

Jag är naturfotograf, men jag har också  en annan passion och det är att ge mig ut i staden och fotografera. Hur kan man vara naturfotograf och samtidigt tycka om att fotografera staden med all dess stress och människor och föroreningar. Kanske är det så, att dessa två ytterligheter, där jag som naturfotograf och då framförallt landskap, planerar tar tid på mig, väntar in det rätta ljuset, försöker gå upp tidigt på morgonen för att försöka få till den där bilden i gryningsljuset också har en annan sida. Eller kanske det förenar, för som gatufotograf, så är du en betraktare, en betraktare av vad som händer runt omkring dig. Där du låter gatan bli en teaterscen, där du låter dig ryckas med i det teaterspelet som spelas upp framför dina ögon. Är det egentligen inte samma sak i naturen. Du låter naturen vara en teater, där du gör din tolkning av vad som visar på  scenen. Du blir en iaktagare, i en scen du stigit in i.


Att fotografera gatan handlar till skillnad mot naturfoto att våga, att våga gå nära utan att fuska med ett tele, för ett teleobjektiv gör närheten så mycket enklare. Med ett tele kan du smyga bakom ett hörn och fotografera, men då börjar du genast komponera. Sätt istället på en vidvinkel och gå när, för då låter du det som händer framför linsen ta över ditt fotograferande och du blir en del av teatern.


Så kanske är det ändå så, naturfotografering och gatufotografering har mer gemensamt än man tror, för hur är det. Ytterligheterna dras ju till varann och förenas förhoppningsvis.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gatan

  1. Junitjej skriver:

    Har du förstått ifall gatufotografering är olaglig, när den nya lagen har börjat gälla?
    http://www.regeringen.se/sb/d/14153/a/159570
    Jag hoppas att man kan fortsätta fotografera, så länge man inte publicerar någon bild i negativt syfte.

    • nikonetha skriver:

      Jag tolkar det nya lagförslaget som så, att det inte längre är tillåtet att stå och fotografera in i någons hem. Lagförslaget gäller alltså smygfotografering inomhus.. Problemet med gatufotografering är väl att fler människor kan tolka lagen fel och därmed säga till människor som fotograferar utomhus. I det läget om detta sker är det väl bara att säga ”sorry”, packa ner kameran och gå runt hörnet

Kommentera

