Long distance call

Fick jag alldeles nyss, och det var verkligen ett ”Long distance call” ända från Canada.

Sommaren 1996, så var jag ute på stan med en kompis en kväll. Efter att jag satt henne i en taxi så tog jag en promenad uppför Avenyn. Jag insåg att jag behövde ta ut pengar på bankomaten så jag kunde betala taxiresan hem för detta var innan vi alla hade ett betalkort eller kredikort i bakfickan.  När jag plockade ut mina pengar på bankomaten dök det upp två killar bakom mig som såg lite lätt förvirrade ut. Kanske var det inte så konstigt, för dom hade precis landat i Göteborg ända från Canada. Även dessa två killar var utan pengar, iallafall utan svenska pengar  och dom tittade lite förvirrat på bankomaten och frågade mig lite försiktigt, hur den fungerade. Hjälpsam som jag var, så stannade jag kvar och förklarade hur dom skulle få ut pengar och som tack för hjälpen ville dom bjuda på en öl. Visst kunde dom få göra detta. Vi tog en öl, och så en till.

Då berättade killarna, Curtis och ???? att dom precis kommit hit och dom var här med sitt fotbollslag från Saskatown p.g.a av Gothia-cup. Bo skulle dom göra på Whitfeldska, men dom var lite osäkra på om dom skulle hitta tillbaks till skolan. Så återigen var jag snäll och ställde upp och följde dom till skolan. Den här sena timmen, för kl var väl nu ungefär 04.00 på morgonen, blev början på en vänskap som faktiskt hållt i sig i 15 år. Jag lyckades nämligen  springa på killarna några gånger till under veckan och den ene av dom, Curtis, fick mitt telefonnummer av en slump. Jag tog t.om ledig någon timma från jobbet och var nere på Heden och hejade på deras killar när dom spelade fotboll. Du hade ju inte så många som hejade på dom.

Sedan dessa har vi hållt kontakten, via telefon och via e-mail, tills han tystnade för några år sedan.. men tänk ikväll, så kom det ett livstecken igen via Facebook och en liten stund senare ringde telefonen..

Ja, tänk så kan det gå när man är snäll och hjälper två förvirrade killar från Canada som inte vet hur en svensk bankomat fungerar.. Då kan man få en vän för livet

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

