Lightroom 3 – hela dagen


Idag blev det tidig uppgång, kl 06.00 ringde klockan och det kändes.. hmm.. lördag morgon, lite grått utanför fönstret och så skall man behöva stiga upp så tidigt. Men si, det fanns en anledning, för kl 9.00 skulle jag vara i Vårgårda och Vårgårda Fotoklubb för en heldag.

Tack och lov, var det inte samma syn utanför fönstret som igår morse, då bilen vad inbäddad i ett lager av is, och så var också gatorna.. Nej, idag var det grått och regnigt och ingen halka.. Så var väl bara att (nästan) stamma gasen i botten efter jag hämtat upp Susanne. Denna tappra dam som jobbat hela natten, ruskat lite på sig, gnuggat tröttheten ur ögonen för att orka en heldag i Vårgårda. Visst Susanne, hade väl kanske planerat att slumra lite i bilen upp, men tji fick hon.. för vadå, trodde hon verkligen jag tysst, skulle trycka på gasen och bara köra.. nej, nej.. det är inte min stil.. 🙂

Vi landade ordentligt i Vårgårda, och som sagt, det är alltid lika roligt att komma upp till Vårgårda fotoklubb, och träffa alla jag känner där, titta runt i deras klubblokal och ta in atmosfären i denna fantastiska klubblokal, med alla bilder.

Huvudämnet för dagen var ju Lightroom 3. Patrik Larsson hade som uppdrag under dagen att ge oss en inblick i Lightroom 3 och det gjorde han med bravur.

Jag uppgraderade ju tillslut till Lightroom 3 för drygt en månad sedan , efter att ha använt 2:an under 2 år. Så jag såg verkligen fram mot detta. För även om det är mycket som är lika mellan 2:an och 3:an, så är det ju så att det är skillnader, som jag väl inte riktigt haft tid att ta tag i. Detta trots att jag skaffat Moderskeppets DVD om Lightroom 3.. men ni vet hur det är. Man vill så mycket, men tiden vill ibland inte riktigt räcka till. Så den här dagen, var nyttig och mycket lärorik.

Jag kan väl direkt erkänna, jag har ju svårt att sitta still i en massa timmar och bara lyssna och ta till mig kunskap. Jag brukar få myror i brallorna efter någon timma, och titta på klockan, skruva på mig och börja rita gubbar på mitt block.. Men inte idag, inte en endaste liten gubbe ritade jag, jag lyssnade och var tyst, nästan hela tiden iallafall..

För upplägget var bra, Det märktes att de som lagt upp dagen, vet hur man gör. Paus och bensträckare, när man behövde det och  kaffetermosen alltid påfylld och framförallt en duktig och pedagogisk föredragshållare.

Efter lunchen fick jag också stifta bekantskap med Guy Heyden. Detta var en ny och spännande bekantskap. Eftersom jag prenumererar på Camera Natura och senaste numret låg och väntade på mig igår, så hade jag hunnit läsa lite om honom. En artikel om honom finns nämligen med i senaste numret. Det blev en intressant timma där han visade bilder och berättade om sina tankar.

Dagen avslutades med ett härligt bildspel av Patrik, då han visade några av sina bilder från sin resa i USA hösten 2010. Härliga, inspirerande bilder från nationalparker i Arizona och Utah. Några av dem hittar ni på hans hemsida www.grandimage.net

Avslutningsvis, när jag kom hem, fyllt magen med hamburgare och pommefritte så var jag naturligtvis tvungen att testa lite av det jag lärt mig idag.. och hur var det nu Patrik sa, testa reglagen och se vad som händer.. så det gjorde jag.. på bilden  i detta inlägg.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lightroom 3 – hela dagen

  1. Patrik Larsson skriver:

    Tycker mig känna igen vålnaden på Klippan. 🙂 tack för dom fina orden. Vi ses på torsdag, fredag och lördag 😀

  2. Dalåker skriver:

    Helt underbar bild! Gillassssss!

Kommentera

