Vårtecken från skyn


Bättre bilder har tagits på dessa två fåglar det vet jag, men vadå, mitt på dagen, på min lunchpromenad och dessa två fåglar är för mig de bästa av vårtecken.

Efter denna långa vinter vi haft, redan i november kom ju snön och kylan, så var lyckan total när jag häromdagen tog en liten promenad på lunchen och hörde dom. Ni kanske undrar vilka, efter som dom är små som  oidentifierbara kryp på bilden. Jo, Staren och Strandskatan har landat och landningsplatsen här är ett industriområde i Sisjön. En liten vattensamling mitt bland alla bilhallar där lite is fortfarande ligger kvar. Men i kanten gick dom och letade mat. Dom kvittrade helt underbart

Visst, blåste det rejält, och jag fick svepa om mig jackan och kapen för att inte frysa, men det gör inget, för nu är dom är och då framförallt min favoritfågel, nämligen staren.

Staren är ju min födelsedagsfågel eftersom den alltid brukar dyka upp i början eller mitten av mars. Så kändes härligt med denna lite försenade födelsedagspresent.

Dom är ju vaksamma de små rackarna, så ganska snart när dom sett mig, lyfte dom och for vidare och den enda jag lyckades fånga var Strandskatan


En sak är iallafall säker, en liten lunchpromenad med uppdraget att leta vårtecken, är klart mycket roligare än sitta kvar i lunchrummet och tjafsa, så en stund senare var jag tillbaka på min arbetsplats med lungorna fyllda av frisk luft och ett leende på läpparna.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

