Tre grabbar och en tant

drog iväg ut i Väleskogen för att tillbringa påskafton vid en liten insjö, mitt ute i skogen bland småknytt, vildsvin och andra djur.

Tre av oss drog iväg i min C30 mot skogen och bilen gick väl nästan på knäna eller nåt, för den var fullpackad med fotoutrustning, mat, sovsäckar och så sist men inte minst, lite vin och whisky.

Vi ville ha tystnaden, vildmarken och den totala avkopplingen för några timmar. Väl framme, så slog vi upp vårt basläger, och Patrik, ja, han monterade direkt upp sin nyinskaffade hängmatta, där han skulle sova på natten, medan Mattias, han begrundade hela vår packning som vi släpat genom skogen. Drygt 700 m hade Patrik sagt att vi skulle gå från bilen, men hmm, det kändes väl snarare som 7000 meter med all vår packning.


Fast myggnätet som Patrik hade runt sin hängmatta, det borde vi stackare som skulle ligga på marken behöva bättre, för där härjade myrorna och dom insåg ganska snart, är här skulle det bli fest och tog sig an kvällens fest med stor energi, så snart hade iallafall jag myror krypande lite överallt kändes det som..

Just jag skrev ju 3 grabbar och en tant, och än så länge har jag nämnt två grabbar och så undertecknad (tanten) men var var den 3:e grabben, Allan, jo han hade startat lite senare, men fått en noggrann vägbeskrivning, samt karta av Patrik, så vi var lugna, han skulle nog dyka upp inom någon halvtimma eller så..
Undertecknad, testade vinet lite lätt, medan jag begrundade fotomöjligheterna vid sjön och kunde omgående konstatera att därute på sjön, där simma stilla i kvällningen ett par storlommar.. Tyvärr, mitt 70-200 räcker inte så långt, men jag gjorde ändå några tappra försök..


Kvällssolen den lyste vackert på grenarna vid sjön och vi 3, för Allan hade inte hunnit fram ännu.. men snart så skulle han väl komma…

Nu började Mattias mage knorra, och så även Patriks så vi bestämde oss för att lite mat är nog inte helt fel för Allan, ja, han skulle nog snart dyka upp, lagom till korvarna var stekta

och medan Patrik fixade med käket, då låg jag bara där på marken, slogs med myrorna och tittade upp på trädtopparna och där bakom dessa, den blå himlen..

Snart så var korvarna färdigstekta, och brödet grillat, glasen fyllda med vin och vi åt vår mat och njöt av stunden.. Sedan lite kaffe på maten och klockan den gick, solen började så sakta vandra neråt och den där goa kvällsljuset sänkte sig över sjön, där vi satt oss nere vid vattnet. Storlommen flöt lugnt och stilla där borta…



Mattias och jag började undra var är Allan, men Patrik var lugn, han bara sa, ”lugn han kommer” och tänk tillslut så stod han där på andra sidan sjön och vinkade glatt åt oss.. Någonstans på vägen hade han missat vår perfekta vägbeskrivning och kört fel, letat runt flera sjöar där i Väleskogen, för det finns några stycken. Så när han äntligen kom fram så undrade jag, men såg du inte min C30. C30 tyckte Allan, var det inte en C5:a jag skulle kolla efter.. hmm…
Sin packning med kamerautrustning och sovsäck, den hade han tillslut lagt ifrån sig någonstans i skogen.
Vi tyckte att det nog var läge för honom att hämta den, nu när han äntligen hittat osss, så han pinnande iväg igen.. Ja, ja, han kom iallafall fram vi hann säga hej till honom, innan han försvann. Ficklampan tyckte han inte att han behövde och ok, det kan jag hålla med om, för han hittade, skulle det visa sig,  ett alldeles eget sätt att snitsla vägen från bilen där han stoppat sin packning och till vårt basläger .
Patrik, Mattias o jag, vi slog oss ner och ånyo började vänta på Allan, hällde upp varsin whisky i skymningen och njöt vidare av stillheten i skogen. Mattias som ni kan se, ja, han är alltid redo, Iphonen på magen utifall att…

och Patrik han hade lagt sig till ro i sin hängmatta..

Tillslut så, hörde vi prassel i skogen och återigen Allan var välbehållen tillbaka hos oss.. men värre var det kanske med hans kamerautrustning, eller delar av den iallafall.. Den låg liksom utspridd i skogen utefter stigen han gått.. för någonstans på vägen hade kameraryggsäcken gått upp och medan han trampade fram i mörkret och vid något tillfälle blivit jagad av vildsvin, ja, då hade en styck D300, två blixtar och ett objektiv ramlat ur. Så vi vinkade hejdå till Allan för låt se, 3:e gången och han travade iväg ut i skogen, men denna gången med ficklampa för att se om han kunde hitta sina något annorlunda snitslar.. För nu är det ju så här, Värleskogen är faktiskt naturreservat och i naturreservat, i naturen överhuvudtaget, ja där skall man inte bara slänga ifrån sig  sina prylar hur som helst..

Så vad gjorde vi andra, jo, vi berättade spökhistorier och lekte med våra ficklampor….

Så tillstlu, när kvällen började dra mot, så kom Allan tillbaka med en styck D300, 2 blixtar och ett objektiv och då var han värd en rejäl whisky efter allt sitt spring i skogen.. Nu kunde vi allihopa krypa ner i våra sovsäckar och jag såg tillsammans med de 3 grabbarna fram mot en tyst och god natts sömn.. Kanske lyssna på grodorna som kväkte på andra sidan sjön.. men tji fick vi.. för jag tror inte grodornas läte, kan beskrivas som snarkningar i 100 decibel.. eller kan dom det???

När gryningen kom, jag då hade jag väl sovit max någon timma under natten.. och jag låg nerkrupen i min sovsäck och hoppades får höra fåglarnas kvitter när dom sakta vaknade till en ny dag.. men konstigt.. det enda som hördes var snarkfågeln med sitt karakteristiska snarkande ljud…
Tillslut kröp jag ur min sovsäck , så gjorde också Allan och sin vana trogen, stack iväg ut i skogen för låt se femtioelfte gången eller nåt och hans skörd den här morgonen var de sista saknade linsskydden.

På sjön var det full aktivitet, Paret kanadagås som häckade på en liten ö i sjön, blev ganska så irriterade på det andra kanadgåsparet som hade flygövningar över sjön och talade högljytt om vad dom ansåg om detta.. och jagade iväg dom..



Ja just det, saknar ni inte en bild, bilden på Allan, men som ni vid det här laget förstått med tanke på hans spring iskogen var det inte lätt.. men tillslut så, då lyckades jag och det var den lilla korta stund när han innan vi lämnade vårt basläger kunde konstatera att hela hans fotoutrustning var tillbaka..

.. och Patrik, Mattias och jag unisont frågade honom… DU HAR VÄL STÄNGT DIN RYGGSÄCK!!!!!!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tre grabbar och en tant

  1. Junitjej skriver:

    Underbart skrivet!!! Jag tror heller inte att det var grodorna ni hörde inatt. Det var någonting annat. Eller är det grodor utanför vårt sovrumsfönster, som jag får höra varje natt?

  2. Patrik skriver:

    Vilken kväll vi hade, kramar.

  3. Ping: Hajk i Risveden | For Your Eyes Only

  4. Johannes Glännman skriver:

    Kul att se att storlomen är där fortfarande och att gässen inte lyckats jaga bort dom. Jag tyckte jag kände igen mig på bilderna och när jag läste Väleskogen så förstod jag att det inte var Väleskogen utan Verleskogen 😉

    Vad gött det ser ut med hängmatta med inbyggt myggnät. Måste ju kännas otroligt lyxigt.. Jag ska allt ta och kolla upp detta 🙂

    mvh // Johannes

  5. Anders Åberg skriver:

    He he , sicken cirkus, var det ingen som filmade spektaklet.
    Hur som helst kul story.
    Du är en bra berättare, att du inte tar lite av dina bilder och skriver ihop en artikel att sälja till någon tidning.

    • nikonetha skriver:

      Sorry Anders, var ju för mörkt för att filma 🙂

      Någon gång får jag väl försöka våga skriva ihop någonting..och försöka sälja…

  6. Jessica skriver:

    Underbar story Netha!
    De där kanadagässen måste jag erkänna är rätt vackra – när man ser dem på bild. Inte när man kliver över deras utgifter på nån strand…

Kommentera

