Söderåsen nationalpark


Så var jag tillbaka hemma igen efter en intensiv helg nere i Söderåsens nationalpark. Två år har gått sedan jag senast var där, men har längtat tillbaka dit sedan förra gången och nu äntligen blev det av. Den här resan började jag planera någon gång i slutet av januari, när det var kallt och snö ute. Vad kan då vara bättre än att få sitta och planera en vårhelg när bokskogen slår ut. Samtidigt just då, i slutet av januari var det nästan lite svårt att fatta att våren, solen, värmen och utslagen bokskog skulle komma igen, liksom den kommer varje år.

Förra gången var ju i samband med en workshop med Creative adventures  och då bodde vi på vandrarhem, med lagad lunch, frukost framdukat på morgonen och restaurangbesök på kvällen. Den här gången testade jag en liiite enklade variant. Vandrarhemmet med lakan och badrum, var utbytt mot tält, sovsäck och liggunderlag, och maten, ja, den fick också bli av det enklade slaget, äten ute i det fria. För vi tältade mitt inne i nationalparken. Men resten var nästan detsamma. För vi var ett härligt gäng på 4 personer, Emil, Hanna, Eva Lennart o undertecknad, som från fredag eftermiddag till söndag morgon, vandrade runt i bokskogen med våra kameror. Just det, en annan sakn som också var densamma, var såklart, tidiga mornar och sena kvällar. Dock hade vi inte en massa danskar runt omkring vårt läger förra gången. Det hade vi däremot den här gången.. Jag som hade hoppats slippa höra danska för ett par dagar, insåg direkt, att icke som nicke. Vi hann inte mer än komma fram till Liegården förrän första gänget kom vandrande mot oss.. Men det var ett skönt gäng, som när mörkret sänkte sig över nejden och vi kröp in i våra tält, dämpade sig när jag snällt bad om det.

Första kvällen höll vi oss ganska nära Liegården för lite kvällsfotografering.. och naturligtvis försökte jag så gott jag kunde fånga en del av ravinen


Ljuset var så härligt bland alla träden, när kvällssolen sakta silade ner genom träden och kastade sina skuggot på marken


När ljuset dog i ravinen, då drog vi oss tillbaka, tände lägerelden och åt lite härlig egengrillad korv diskuterade allt mellan himmel och jord, inkl danska tonåringar som tältade runt omkring oss..

Nästa morgon, ja då ringde klockan 04.15 och efter några få timmars sömn, där ok, det varit lite kallt på natten, så kröp vi ut ur våra tält packade ihop vår frukost och åkte till Kopparhatten för att där se solen stiga upp över ravinen.



Det är väl lika bra att erkänna, några bra bilder över ravinen och soluppgången blev det inte. Mina bildbehandlingskunskaper för detta är inte tillräckligt omfattande. Men, jag skall väl lära mig det också för att lyckas fånga ravinen som jag vill 🙂

Däremot så efter att vi intagit vår frukost där vid Kopparhatten, så vandrade jag runt bland träden, lekte lite med kameran som här

Passade på att skoja lite med Hanna när vidvinkeln satt på

Men försökte också fånga bokskogens ljus




Fram på förmiddagen, så vandrade Emil och Hanna ner genom ravinen mot naturrum, medan vi andra, vi var lite latare och tog bilarna ner. Väl nere vid naturrum, ja, då blev det en härlig kopp kaffe med en chokladboll till och när vi alla äntligen var samlade, så gjordes planeran upp för dagens lunch.
Emil fick vara mästerkocken och han serverade den underbaraste pasta carbonara och med den uppäten, tyckte jag att nja, nu vill jag dra mig tillbaka lite och sova en stund. Hanna tog samma bslut.. Men si det tyckte inte ett nytt gäng danskar som dykt upp. För dom släppte lös sina ungar inne i stugan, och hmm.. de här ungarna kommer att bli duktiga husrivare som vuxna, för dom har börjat träna tidigt. till slut fick jag nog, gick in i stugan och talade om för barnen vad jag ansåg om att hoppa runt på bord, bänkar och slafarna inne i raststugan.. Utanför satt föräldrarna nämligen och brydde sig inte.. men som sagt, när jag sagt mitt, då dröp hela gänget av och Hanna och jag kunde somna gott i våra tält, medan Emil, Eva och Lennart drog iväg på nya fotoupplevelser.

Gissa att jag sov gott där inne i mitt tält, och vaknade några timmar senare, pigg, go och gla igen och reda för nya upptäckte. Så efter lite kaffe och deviderande drog vi alla åt olika håll runt Liegården

och nej, det är inte jag som missat att hålla kameran rak, det är bara några träd som strävar mot solen.








 Tillbaka vid tältlägret, blev det åter en kväll vid lägerelden, lite kvällsmat, lite vin och samtal..

Imorse när jag vaknade samma tid igen 04.15 då kände jag mig ganska mätt på fotografering, så när resten av gänget drog iväg, då kröp jag tillbaka in i tältet och sov ytterligare någon timma, innan jag slöt upp lagom för lite frukost i det fria

Nu väl hemma, kan jag väl säga, att soffan drar, för det har varit en intensiv och rolig helg och vi bestämde på stående fot innan vi skildes åt allihopa att vi får göra en återträff till hösten för att försöka fånga höstfärgerna i Söderåsen.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Söderåsen nationalpark

  1. Hanna skriver:

    Vilken härlig helg du verkar ha haft! Kan tänka mig att din egna säng kommer kännas skön inatt 🙂
    Vi hörs, Kram!

  2. Hanna F skriver:

    Härliga bilder Agnetha, kan meddela att jag sovit som en gud i natt. Jag gillade visserligen att tälta igen men mjuk säng och täcke är ändå något speciellt. 🙂
    Vacker bild på mig förresten, min näsa matchar min röda jacka 😀

  3. Ser härligt ut! Gillar speciellt den sista bilden med solen som strålar genom träden:-)

Kommentera

