Jag hade (nästan) som vanlig tur med vädret


Idag skulle syster yster och jag åka till Skene och fotokurs hos Gert Olsson,  In Nature . Regnmolnen hängde tunga från himlen när vi körde mot Skene så bland kaffetermos och mackor låg för säkerhets skull även regnstället.  Mycket riktigt när vi samlats för att ha lite teori så började det skvätta regndroppar på fönstren.. Men vadå, vi skulle ju ha teori först innan, fotograferande tog vid, så det skulle nog lösa sig..

Det var kameraninställningar som skulle kollas och testas och förstå, så alla var djupt koncentrerade på sina kameror


När regn bara blev värre och värre, så blev vi sittande kvar, kanske lite längre än planerat och diskuterade teori och så promenerade vi ner till torget för lunch och såklart mer fotosnack
 Och regnet det bara öste ner, vi stuvade in och i bilarna för att åka iväg till det utvalda fotostället.. och när vi kom fram, så delades plastpåsar ut för att skydda kameran med vi klädde på oss våra regnställ.. och tänk, det funkade idag också.. När jag äntligen krånglat på mig mitt regnställ, knäppt jackan, trätt på mig regnhuvan.. Ja, då upphörde regnet.. Men regnstället skulle nog behövas för jag planerade ju att kräla runt på den våta marken och fotografera macro..

Så, jag kunde med gott samvete och utan risk för att inte få åka med i bilen hem, slänga mig ner bland de våta löven och kana runt på den våta marken.. bara för några små blåklockor som lyckligt vajade i vinden.. Det hade nämligen börjat blåsa.. en macrofotografs värste fiende.. eller kanske inte ändå.. eller skall vi säga, man får som göra det bästa av situationen..



Sedan började jag leka med det underbara snåret av härligt gröna ormbunkar som svepte runt träden.. Fast ok, då hade jag bytt ut macrot..


Gert, vår kursledare, gick runt bland oss kursdeltagare och hjälpte till, gav tips, förklarade och svarade på alla frågor vi hade..

Sedan var det ju det där med att skydda kameran i funktigt väder.. en enkel soppåse kommer man långt med

Som kursledare, ja, då får man inte vara rädd för att traska genom den höga ormbunksskogen, fast undertecknade missade Bilden, när en viss kursledare, ramlade bland ormbunkarna.. så håll tillgodo sekunden innan han föll

..och så var det det här med att bära stativet..

Återigen, det där med att ha tur med vädret, för ni bestämde att nu behöver vi en liten fikapaus och gick inomhus, jag då tog vinden i och det började regna igen, och det regnade rejält.. men vad gjorde det, för vi satt inomhus i värmen och drack kaffe prata foto och fick en härlig avslutning på en lärorik dag.

Avslutningsvis kanske jag också skall nämna att det här var en fotokurs, som kanske egentligen var tänkt för nybörjare, och nyblivna kameraägare, så vad gjorde då jag där. Jo, det är faktiskt så, att även om jag hållt på och fotograferat ganska länge nu, och kanske kan ganska mycket, så tror jag mycket på att ibland, skall man stanna upp, ta några steg tillbaka och gå tillbaka till ”ruta ett”. Det är nyttigt, det ger nya tankar och idéer och jag har länge funderat på att just ta det här stegen tillbaka, för att kunna ta nya steg framåt.. Så dagen var både nyttig och inspirerande och en skön start på min semester. Så om några dagar när jag drar ner till Österlen, kommer jag ha med lite nya idéer i bakhuvudet.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag hade (nästan) som vanlig tur med vädret

  1. Gert Olsson skriver:

    Blev ju en del trevliga bilder trots (eller på grund av) vädret. Gillar särskilt bilden med blåklockorna där de två ligger oskarp i bakgrunden, snygg oskärpa bland grässtråna också. Sedan tycker jag att bilderna med trädet och stubben med ormbunkshavet i rörelseoskärpa är häftiga. Vinden bra utnyttjad.
    Tack för en rolig dag! Ha nu en skön semester!

  2. Ing-Marie skriver:

    hej kul att läsa om kursen, jag lärde mig oerhört mycket och som nybörjare var det perfekt, jag hade nog gärna velat fotografera mer men är tacksam för den stunden jag fick.

Kommentera

