En bild blir till


Jag har ju tänkt att lite då och då berätta storyn bakom bilden och hur bilden blev till. Nu är det dags igen och den här gången handlar det om en bild jag tog i höstas uppe i Abisko. Denna gången hade vi åkt en mil till Björkliden och Silverfallet. Silverfallet, är ett stort härligt fall, som börjar som en en fors, för att sista biten slänga sig utför stupet och landa i en ”lagun” innan det rinner ut i Torne träsk.

Jag hade börjat att fotografera ungefär halvvägs ner i fallet, men efter en stund, gick jag den sista biten ner till stranden och började fotografera där. Så började jag vandra runt lite, tittade ner, för stenarna som låg på stranden, var så vackert runda och släta. Vattnet hade under lång tid, slipat dessa stenar till underbara små konstverk.. Så kom jag fram till det speciella stället, där vattnet från lagunen gör en sista liten kraftansträngning över en barriär av stenar innan det rann ut i sjön. Mönstret från vattnet bildade underbara ränder och lite då och då, kom höstlöven sakta flytande med strömmen ut i sjön.. Idén föddes.. Jag ville försöka fånga dessa ränder i vattnet, men också försöka skapa något med de höstlöven som en liten effektfull färgklick i dessa ränder.

Jag började arbeta med lite olika kompositioner, tog några testbilder för att för det första hitta den optimala slutartiden, där inte vattnet skulle bli för 2utsmetat” utan ränderna framträda precis som jag ville. Här är det nog många som kanske tycker att ju färre bilder man tar, ju duktigare är man som fotograf. Men jag håller kanske inte riktigt med.. Man får en bildidé, ibland, är det lätt att få till alla parametrar direkt, men ibland behöver man faktiskt skissa på bilden några gånger innan den sitter där. Glöm inte alla skisser en konstnär kanske gör innan han ger sig på tavlan som sedan blir det färdiga resultatet.. En fotograf kan behöva göra precis samma sak.

När kompet kändes rätt, för hur det än är. Det du ser, skall sedan fungera i det lilla formatet som en bild blir. Det skall fungera med all omgivning bortskalad. En omgivning som även om du ser kompositionen, kanske ändå stör ditt öga och din tanke, iallafall kan det vara så med mig många gånger.

Efter detta var det att hitta den optimala tiden, och här blev det också några testbilder, innan den satt. Ränderna i vattnet framträdde precis som jag ville. Ja, just det, så var det ju det nyckfulla vattnet, för si fritt rinnande vatten låter sig inte regisseras och inte heller de guppande höstlöven.. Dom lever sitt egna liv, och kan precis i exponeringsögonblicket behaga stanna upp, eller vända åt ett annat håll.. Så lika bra att erkänna, det blev en hel del exponeringar innan den här bilden satt.. och får väl erkänna ytterligare en sak. Jag insåg ganska snart, att de löv som så vackert kom gungande fram på vattenytan, dom räckte liksom inte till. Då kan det vara bra att ha en ”assistent” som helt sonika, tar en hel grabbnäve full av löv och slänger ut i vattnet.. och tänk det hade jag.  Så där stod vi på stranden, jag med trådutlösaren i handen, bilden färdigfokuserad och hojtade ”släng” och så ”assistenten” som glatt hivade i hela högen med blad.. Jodå, på 6:e försöket eller något sådan, var vi synkade och resultatet, blev som ovan.. och faktiskt blev, ganska exakt som min första bildidé var.  Sedan var det dags att packa ihop utrustningen och börja en mödosam vandring upp för fallet igen.. men det var det definitivt värt för  bilden hänger faktiskt nu precis ovanför min dator här förstorad och inramad .

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En bild blir till

  1. Patrik Larsson skriver:

    Det var väl inte jag som var med och ”fuskade” denna gång? 😉

    • nikonetha skriver:

      He, he.. jodå, det är ju du som är ”assistenten” ;-).. och tänk tiden går fort, om två månader ses vi i Abisko igen

Kommentera

