Mot Österlen


Om en liten stund är det dags att återigen åka ner till Skåne och Österlen. Det blir ju faktiskt min tredje tur ner till detta underbara landskap på bara 3 månader. Många som ju inte varit i Skåne, säger ju ganska okunnig, men vadå, Skåne är ju bara platt.. Icke, som nicke. Visst kör du E6:an mot Malmö så är kanske naturen inte så upphetsande, men detta är en så liten del av detta landskap. Ta istället och sväng av från motorvägen, åk in i Skåne och du skall bli glatt överraskad. Det är kulligt, dessa mjuka böljande mjuka kullar. Du hittar massor av träd av alla de slag och kör du upp genom Skåne förbi Kristianstad, mot Hässleholm och vidare så passerar du granskogsområden.

Mina två absoluta favoritställen i Skåne är just Österlen och så Söderåsen.  Österlen för sitt vackra ljus, sina just böljande stora vyer, mjuka kullar. Söderåsen för sin härliga bokskog och då speciellt under våren. Men även på sommaren att stanna till i bokskogen, ta med sig en termos med kaffe, lägga sig ner på marken och titta upp på taket av bokskogens lövverk, ja, då känner man sig så omsluten och trygg. Ligga där och lyssna på fågeltjatter och all trafik är långt, långt borta.

På Österlen, då vill jag njuta av sädesfälten, se vallmon, som små röda utropstecken sticka ut i allt det gröna.. Stanna till vid någon av alla dessa vita stolta kyrkor som sticker ut i landskapet.  Sitta i gröngräset och dricka mitt kaffe.. för som ni alla vet, kaffe är för mig mitt livselixir.. utan det, så klarar jag mig inte

Det är faktiskt 3:e året i rad inser jag som jag nu tillbringar några sommardagar av min semester i Skåne, förra året blev det nästan en vecka på Flyinge och året innan, mitt första besök på Österlen.

Vädret, ser ju iof inte så där jättelovande ut för mina dagar, men hoppet är det sista som överger en optimist. Men för säkerhets skull, eller skall vi säga att jag nog är lite skrockfull, för nerpackat är regnstället, regncapen och stövlarna.. Nå, tror ni det hjälper… Och skulle det nu inte hjälpa, så ligger min sommarbok överst i resväskan.. och boxen med vin är också med.. Så, jag tror nog jag överlever några regniga dagar där nere..

Förresten, kamerautrustningen är ju vädertätad och en rejäl handduk ligger i ryggsäcken, så vadå, även om det regnar, skall jag väl få med mig några bilder hem.. och jag som inte gillar att vara ute i regn, blev härdad förra våren på Öland, när det bara regnade och regnade..

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

