Jakten på Vallmo


Min sista eftermiddag så bestämde jag mig för att nu skall jag fotografera Vallmo. Jag tycker denna blomman är så vacker, där den sticker ut som ett rött utropstecken vid vägkanten och i sädesfälten.. Så, jag bestämde mig för att köra ner till den södra delen av Österlen. Men innan jag lämnade Christinehof slott helt och hållet, så körde jag genom allén som leder till Alunbruket och slottet.. Denna allén är magnifik.. man kör genom en grön och skön tunnel, där träden bildar ett tak över vägen.

Jag hade knappat in Glimmingehus på GPS:n, och följde denna lilla manick slaviskt, inte en endaste gång på vägen ner, behövde den där irriterande rösten uppfordrande säga till mig ”gör om rutt” . Jag körde genom ett fascinerande landskap, för allt regnande och värmen hade skapat en läcker dimma, som tog bort alla färger och skapade nästan ett drömskt landskap runt mig.. Här har jag en uppmaning till alla vägplanerare, ni måste skapa små p-platser utefter vägarna sisådär var 100:ade meter så vi fotografer kan stanna precis där vi vill. Kan ni fixa detta? För jag ville verkligen stanna och fotografera, men inte en endaste liten ficka hittade jag där jag kunde stanna.. hmmm…

Så kom jag fram till Glimmingehus, och kunde direkt konstatera, det var inte bara jag som åkt dit.. halva Skånes turister verkade vara där.. Men den här gången brydde jag mig inte om att betala någon entré och gå fram till den gamla borgen, fast självklart en bild blev det.

Så slängde jag mig ner i diket och började försöka fotografera Vallmon, men kan väl erkänna, så värst samarbetsvilliga var dom väl inte. För dom tog hjälp av vinden, som riste i blommorna..




Det är ganska kul, för när man ligger där, kryper och krälar och försöker hitta kompositioner, så ser man kanske inte riktigt vad som händer precis runt blomman. Så när jag kom hem, upptäckte jag att medan jag höll på där, så var ett bi på väg in för landning inför sin lunch..

På hemvägen, så hittade jag ytterligare en fotoplats för min vallmojakt och tänk, där fanns ett ställe jag kunde stanna på, ok, att jag blockerade en infartväg, men vadå, lite chanser får man väl ta..

Dimman, en liten bit norr ut låg kvar så nu fick jag möjligheten att stanna till i bokskogen för att försöka fånga detta och medan myggen gick till anfall, så blev det en del bilder där också.. och jag kan konstatera att de här dagarna med en hel del regn, fukt och dimma så har jag ändå, njutit av mina fotostopp och fotograferat  mycket.




Så var det ju det där med min GPS. Jag hade ju inte en endaste gång kört tvärtemot vad den ville och det tillhör ju inte vanligheten, så jag tyckte att nej, nu är det dags att visa min egna vilja. Så svängde av från den inprogrammerade rutten och tog mig en lite sväng ner till Hallemöllan igen, nu utan något regn som en icke önskvärd  ingrediens, så nu fick stativet följa med.

 Sista kvällen på Österlen fick tyvärr inte det slutet jag kanske tänkt, där jag kunde sitta ute, reflektera och njuta av kvällens stillhet med ett glas vin.. Det blev istället ett brutalt uppvaknade och en påminnelse om vilken brutal värld vi lever i då jag på kvällen fick klart för mig vad som hänt i Norge.. Men ändå, kanske är det trots allt så, att på en sådan här vacker plats, är det just det man kan behöva. För som sagt, som en motvikt, till detta hemska, brutala, som några timmar tidigare skett i Oslo och på Utöya, behöver man ändå denna fridfulla plats där jag var just då.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jakten på Vallmo

  1. gunnarfager skriver:

    Bilderna från bokskogen är underbara, Agnetha!

  2. Pelle skriver:

    Underbara bilder från trollskogen…. /Pelle

  3. Sandra R skriver:

    Dina bilder får mig att dra efter andan. Naturen är underbar, generös och öppen för alla.

  4. Elisa skriver:

    Mycket fina bilder. Vallmobilderna är ljuvliga!

Kommentera

