Tiden går fort..


För nu är det snart dags igen, om 4 veckor, så är jag, om nu inget oförutsett händer, återigen på väg till Abisko.
Tänk det är snart ett helt år sedan jag var där uppe, tiden går verkligen fort. Jag minns när jag åkte hem, att jag tänkte,”ett helt år till nästa gång”. För det är i september fjällvärlden är som vackrast. det insåg jag för ett år sedan. Jag var ju uppe i Abisko och Riksgränsen som liten men då en månad tidigare. Det går inte att jämföra med upplevelsen att komma dit i september. När fjället brinner, den höga klara höstluften och färgerna. Färgerna som slår emot dig och nästan bländar dig. Jag har upplevt samma känsla, när jag för några år sedan åkte upp till Härjedalen och till Fulufjäll.  Det verkar nästan som naturen använder en annan färgpalett, ju längre upp i landet du kommer..


Tänk er, att få äta frukost varje morgon under en vecka till den här utsikten, gå ut på balkongen med kaffemuggen och insupa den klara rena och friska luften. Jag minns förra året att jag tänkte, vad i världen kan slå detta egentligen. Här åker man till Medelhavet, Asien, Sydamerika.. och så finns detta här hemma i vårt egna land.. på mycket närmre håll,, Nja, tänker kanske någon, du har ju inte värmen, det härliga havet att doppa dig i, kunna gå på stranden, med sand mellan tårna. Nej, det har jag inte, men istället har jag frisk luft, rosiga kinder efter en härlig vandring uppför Abiskojåkk.

Att meditera en stund, däruppe bland fjällbjörkarna, eller bara ta en kopp kaffe och lyssna på tystnaden.

För mig är det nog ingenting som kan slå detta…

Tjusningen med fjällvärlden är också vädrets skiftningar, ena minuten sol, nästa så tornar mörka hotfulla moln upp sig över fjällen.. Det händer spännande ting hela tiden..

Mellan dessa två bilder skiljer det en halvtimma


För att ytterligare ca 30 min senare, samma plats, samma björk, så ser det ut så här

Gissa att jag längtar tillbaka och 4 veckor kommer gå så fort, så fort.. hoppas jag..

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

