Naivrealist tack och lov…

Om två dagar är det dags att åka iväg. Tiden går fort och jag kan inte riktigt fatta hur fort ett år egentligen går. För det är ju faktiskt bara ett år sedan jag slet med min blytunga trunk där på Stockholms central när jag skulle ta mig från X2000 till Norrlandståget.

Det kommer kännas riktigt, riktigt skönt att komma iväg. Under en vecka bara koppla av från det dagliga slitet, fotografera, njuta, andas härlig frisk luft. Även om väderprognosen just nu, inte ser särskilt lovande ut.

Den sista veckan på naturfotofronten, har väl minst sagt varit turbulent, då en av Sveriges mer kända naturfotografer avslöjats med att fuskat fram en del av sina bilder. Jag har följt diskussionerna på nätet sedan jag först hittade ett blogginlägg, där äktheten hos denne naturfotografs lo-bilder först ifrågasattes offentligt. Efter nästan en veckas bedyrande att bilderna visst inte var fejk, så kom då till slut erkännandet. Själv har jag valt att i hela denna diskussion på nätet hålla mig tämligen passiv och det av flera anledningar. Bevisen finns där, naturfotografen är avslöjad med  så att säga ”byxorna nere”, så behövs det kanske inte ytterligare en röst.

Jag tycker iallafall  hela historien är mycket, mycket trisst och visst kommer många naturfotografers bilder att ifrågasättas, men inte skall en hel yrkeskår behöva lida för att en person väljer att vika in på fuskarnas väg. Nej, jag tycker inte det och jag tänker fortsätta tycka detta. Jag kanske tillhör de sista naivas folkgrupp, men jag trivs av att vara naiv många gånger, eller skall man iställer säga naivrealist.. För visst, det finns fuskare överallt och inom alla yrkesgrupper, men återigen, så länge jag inte vet vilka eller vem, så kan jag inte bry min hjärna med detta. Det finns så mycket viktigare och intressantare ting att fylla sina hjärnceller med. Samtidigt har det ju återigen visat sig, fusk fungerar inte, förr eller senare blir man avslöjad och den som blir påkommen med ”byxorna nere” kommer nog alltid få ha kvar byxorna där i höjd med anklarna och det är kanske straff nog och väldigt kallt får man hoppas.

Slutligen så är det ju också så, för mig personligen,  jag är en glad amatör, som har en hobby jag brinner för, där naturfotograferingen är mitt andningshål i en annars stressig vardag.. Så som sagt, även om det kommer regna, hagla, eller bara vara helt underbart.. så skall jag njuta så mycket jag bara kan under den här septemberveckan uppe i Abisko som jag har framför mig.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Naivrealist tack och lov…

  1. Patrik skriver:

    Önskar dig en underbar resa.
    Välformulerad ord om naturfotofronten.
    Kram

Kommentera

