Andra dagen i Abisko

Det var en trött och lite stel undertecknad som vaknade imorse. Det kändes i ben och rygg att jag varit ute och rört på mig under större delen av gårdagen.. men vad är ändå bäste medicinen mot träningsvärk? Jo, att röra på sig.. Så efter frukosten, hoppade vi in i bilen och åkte bort mot Riksgränsen. Tyvärr var hotellet stängt, men var ändå roligt att se platsen nästan 40 år senare. Oj, vad mycket som byggts där, hotellet var tillbyggt, en ny stugby var byggd, så det var inte mycket jag kände igen.

Efter Riksgränsen styrde vi kosan mot Björkliden, det började nämligen suga rejält i kaffetarmen och Silverfallet var målet för dagen.

Så när kaffet var uppdrucket, mackorna landat i magen och blandat sig mig lilla kakan, då började vandringen ner mot Torne träsks strand. Lagunen vid stranden var förändrad i år, så utan rejäla stövlar fanns det inte en chans att ta en repris på  ”min” bild från förra året. Det fick bli lite andra motiv istället.


Man märker när man står nere vid stranden att Torne Träsk är en stor och mäktig sjö och man kunde se vita gäss ute på sjön.


För andra året i rad så ville jag försöka fånga Silverfallet halvägs upp i fallet, och för andra året i rad, lyckades jag inte. Det här är bilderna jag fick med mig



Ni kanske förstår varför jag gav upp, vände på stativet och tog den här bilden istället


Nu började det skvätta små stänk från himlen, så vi vände hemåt, kröp in i stugan, käkade lite.. Innan jag krängde på mig ryggan och gav mig ut igen. Det blev en liten lätt promenad bort mot Abiskojåkken. I jåkken ned mot Torne träsks strand finns en massa spännade uppbggda stenpyramider som jag ville försöka fota.. hmm.. gick inte bra det heller, men jag tror jag tar och skyller på vädret, istället för hon bakom kameran. Förhoppningsvis blir det fler tillfällen att gå ner och fotografera stenstoderna.

Syster yster hade också släpat ner fotoutrustningen till Abiskojåkken, så vi förenades vid bron för att försöka fånga jåkken..



Så, som ni kanske inser, så är jag faktiskt trots allt ganska nöjd med dagen… och snart är det dags att dra sig upp till matsalen. Där serveras min favoritmiddag idag.. Potatismos och Souvas.. Gissa vem som skall smörja kråset rejält

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Andra dagen i Abisko

  1. Maria skriver:

    Gillar/Maria

Kommentera

