Bokmässan 2011

Imorse vaknade jag i tid, tog en dusch, käkade frukost, klädde på mig, satte på mig ett par bekväma skor och sist men inte minst, vässade mina armbågar, för nu skulle jag ge på mig på bokmässan här i stan. Att knö sig in på bokmässan, kräver både bekväma skor, vassa armbågar och ett stort mått av tålamod för det är mycket folk, varmt och very, very crowded… och alla dessa ingredienser var det välkryddat med även i år.

Jag tog mig dit redan 10.30 imorse, men icke som nicke, inte bara jag hade planerat en tidig ankomst dit. Det hade redan börjat bli mycket folk där…

Såklart styrde jag min kosa, direkt till Bra Böckers monter för att hälsa på min vänner Dag Öhrlund och Dan Buthler och naturligtvis, Dag hade redan blivit uppfånga av några av sina läsare.

Och medan jag väntade på att dessa två eminenta författare skulle bli intervjuade i montern om sin senaste bok.. fick jag mig en rejäl nostalgikick.. för vad hängde mittemot Bra Böckers monter, jo ett collage av de böcker som fick in mig på läsandes bana.. Alla Wahlströms ungdomsböcker, med sina röda och gröna ryggar.. Kommer ni ihåg dessa böcker? Jag gör det iallafall

Som sagt, det var författarintervjuer i Bra Böckers monter och som nr två var det Buthler och Öhrlunds tur, som blev intervjuade av Lotta Bromé om sin senaste bok ”Jordens Väktare och till alla deras fans glädje avslöjade dessa herrar att dom nog funderar på sin kammare om en fortsättning om en av deras mest populära bokfigurer, nämligen Herr Silverbielke… Den boken ser jag och många med mig fram mot.

Så var det då dags för Dag Öhrlund att ensam bli intervjuad om sin reportagebok om 12 brott som begåtts i Sverige. Bl.a. kan man läsa om diskotekbranden i Göteborg för drygt 10 år sedan och det spektakulära helikopterrånet i Stockholm för några år sedan. Boken Brott i Sverige ligger nu här bredvid mig och skall förgylla några av mina höstkvällar i soffhörnan.
Det blev ytterligare en litet stunds snack och skratt innan jag med dödsförakt slängde mig ut i mässhavet igen..och naturligtvis en del fotosnack också. För vad gäller mitt fotograferande har jag mycket att tacka Dag Öhrlund för. Det var ju så vi en gång via ett nätverk fick kontakt och han från allra första början uppmuntrade mig, inspirerade mig och kom med konstruktiv kritik. Jag tror att utan många av dessa ibland ganska korta, men kärnfulla kommentarer från honom, hade jag aldrig varit där jag är idag med mitt fotograferande.

Nu styrde jag upp på övervåningen för där var en av mina fotovänner på plats och sålde sin senaste bok. Nämligen Tom Svensson och hans bok ”De vita Lejonen”  en fantastisk bok om en grupp utrotningshotade Lejon. Som Tom Svensson skriver i ingressen itll boken, ”Detta är ingen egen underart av lejon. De är istället en färgvariant av de bruna lejonen. Man tror att det finns mindre än 300 vita lejon och endast två helt i frihet. Resten lever i reservat, privat skyddae reservat o hägn. Det vita lejonen är hotade och ett avelsprogram är igång för att öka stammen. Men det finns också ytterligare en anledning till avelsprogram, nämligen det finns jägare, som är beredda att betala upp till 1 milj kronor för möjligheten att inom ett hägn skjuta en vit lejonhanne”.
Här kan ni se Tom, som står och pratar med två köpare om boken och även jag är numera glad ägare till en underbar bok, som jag varmt rekommenderar.


Nu efter detta inköp var det dags för lite ”frisk” luft, så jag styrde kosan mot utgången, slog mig ner på utanför hotellet och kopplade av en stund.. Denna man fångade mitt intresse, och jag kunde bara le och inse, ibland är det allt skönt med en liten Leicakamera som jag får ner i handväskan

Så stärkt av den ”friska” luften, gav jag mig in i havet av människor igen.. men vid Wahlströms monter vart det stopp.. Det var ett enda stort hav av packade människor, som inte ens jag med mina nyvässade armbågar klarade av att ta  mig igenom…


Men vad var det som tilldrog sig så stort intresse på mässan tro… jooo… jag fick snart svaret.. för genom havet av människor kom hon vandrande.. Maria Montazami

Nej, jag stannade inte kvar för att lyssna, jag vände mig åt ett annat håll och hittade istället antikvariatutställningen..
Där stannade jag upp en stund, kände doften av gamla böcker, böcker som redan vandrat genom en massa händer, antagligen lästa flera ggr om.. och det slog helt plötsligt.. hur många av alla nya böcker som låg, stapel efter stapel på mässan kommer att finnas kvar om 50 år och kommer att fylla bokhyllor på ett antikvariat?

Så som mitt sista stopp på mässan, men en liten stund av lycka var det här

Hur många av oss i min generation har inte läst hennes ungdomsböcker, Ester Rignér-Lundgren skrev ju också under psydonymen  Merri Vik, författare till Lotta-böckerna. Det var dom vi slukade när vi var barn och tonåringar. Väntade med spänning på nästa bok, som alltid stod överst på önskelistan.

När jag lätt förvirrad letade efter utgången till lobbybaren, ja då sprang jag på en författare som nästan likt en böneutroppare höll upp sin bok, och man kunde väl nästan höra, ”kom och köp, kom och köp.. nej, jag köpte inte.. jag hittade utgången och istället ramlade jag ner i fotölj med ett glas vin.. och kunde konstatera.. tack och lov, ett helt år till nästa bokmässa…
Resten av eftermiddagen tillbringade jag på stan med några vänner… men det får bli nästa blogginlägg.. för nu vill jag ha ett glas vin till 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

