Fri tid

.. nej, lugn alla jag har inte börjat särskriva, så galen har jag inte blivit ännu. Men, med den här rubriken vill jag sätta tummen på vad är egentligen fritid och fri tid. Vi pratar mycket om hur viktigt det är med vår fritid. Att vi skall sänka arbetstiden för att få mer fritid. Men vad är vår fritid egentligen. Hur mycket av vår fritid använder vi till fri tid.

Fri tid, det är den tid vi använder för att verkligen koppla av, göra någonting som vi bara njuter av. Jag skrev för någon vecka sedan om att gå in i min fotobubbla. Det är vad jag kallar fri tid. Då vi hittar hållet in i den här bubblan där det bara är jag själv och det jag gör. Det behöver faktiskt inte vara någon spännande aktivitet, träning, eller knyppling, eller blomsterarrangemang, eller fotografering. Det kan lika gärna vara att sitta på en sten mitt ute i skogen och känna att tankarna fladdrar iväg någonstans dit dom aldrig varit förut. Eller där tankarna nästan helt tar slut och istället tar synintrycken vid.

Det kan lika gärna vara att sitta ute vid havet, omsvept av en varm filt, dricka rykande hett kaffe och lyssna på när vågorna slår in mot strandkanten. Bara fylla hjärnan och lungorna med friskt härligt syre.

Jag tror vi många gånger förväxlar vår fritid med just fri tid. Vi låter vår fritid fyllas med måsten. Vi skall träna, vi skall gå den där intressanta kursen, vi skall umgås och bjuda tillbaka för den där middagen våra vänner bjöd oss på för ett tag sedan. Det är alla de där fritidsmåsten vi känner vi skall ordna. Allt för att vara med vår tid.

Men med fri tid, ja då gör vi kanske ingenting är just det där vi känner för precis just nu.. För om vi fyller vår fritid med alla de där aktiviteterna som gör att vi verkar så effektiva, sociala, kreativa när vi sitter vid fikabordet och berättar.. Ja men då är vi ju inte fria då är vi fortfarande fångade i en värld av förväntningar.. förväntningarna vi tror andra har på oss..

När vi tar oss tid med vår fri tid, då skippar vi alla ok och band, då är vi fria.. då kanske vi bara går runt på stan och tittar på alla vackra kläder, eller sitter en halvdag på ett café och bara tittar på andra människor som rusar förbi.

När vi är fria, ja då kanske vi åker iväg någonstans och bara gör det VI vill och inte vad som förväntas att vi skall göra. Skippar alla sevärdheter, muséer, utan bara sitter på en bänk någonstans där vi är och låter tiden rinna iväg utan att vi bryr oss.

När hade du fri tid senast?

Jag tänker ha det idag, äntligen, för jag hade nästan glömt bort att man kan dela på ordet fritid och då blir det helt plötsligt någonting helt annat.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fri tid

  1. stenmobergSten skriver:

    Fritid eller Fri Tid, är i sig ett rätt modernt påfund, som historikerna (en eller annan), påstår uppstod under 1950-talet. Då först hade det moderna folkhemmet gett oss möjligheten att ägna oss det vi kände för, men inte desto mindre så blir det viktigare och viktigare i ett samhälle som strävar åt effektivitet.

Kommentera

