Naturfotofestivalen, Vårgårda anno 2011

Så var den över, årets naturfotofestival och dags att försöka sig på en liten sammanfattning.

Det här är en helg jag alltid ser fram mot, för det brukar vara en helg fylld av en massa ny inspiration, trevliga möten, härliga samtal och många skratt. Årets upplaga var definitivt inget undantag.

Jag dök upp i Vårgårda fram på förmiddagen, laddad för en helg fylld av bilder, bilder och ännu mer bilder. Tänk, dom hade gjort det enkelt för mig, för samma rum som förra året, så om kvällen skulle bli sen och tröttheten så visste jag att jag iallafall skulle hitta tillbaka till rummet.

Jag begav mig direkt bort till ishallen för att titta till min bild och heja på Janne och Sonja, och se hur Naturfotoforums utställning blivit hängd. Självklart blev det också en chans att personligen få chansen att gratulera de nygifta Herr och Fru Cygnel.

Nja, vår utställning hade väl inte riktigt kommit på plats, men en känsla hann jag iallafall få.


Även Magnus Persson, lade sista handen vid sin utställning under Johannes överseende.

Stärkt av mat i magen, så var det dags att bege sig till kulturen och dagens första bildvisning för min del, som för mig blev Patrik Björk Larsson och hans föredrag ”Ensliga landskap”. Patriks bilder har jag ju sett många gånger förut, bl.a på alla de workshops med honom jag deltagit i, så om jag skall vara helt ärlig så tänkte jag först, det blir en lagom uppvärmning inför resten av helgen, men icke, det blev pang bom direkt. För till sina bilder höll han ett föredrag, som gav bilderna en ny dimension, men också nya tankar. Att prata om ensligheten och om att vara själv är ord som många behöver få lyssna till. För vi i vår urbaniserade, stressade värld har så sällan tid att njuta av just detta, ensligheten.

Nästa man upp på scen var en norrman, Jan Magnus Reneflott, som med humor och glimten i ögat visade bilder, små vidosnuttar och bildspel.

Dagens avslutande bildvisning var Mats Andersson och John Bauers skogar. Drömlikt, vackert och egenkomponderad härlig musik till sina bildpel. Också en fin bildvisning, som väckte mitt intresse för John Bauer. Visst vi vet alla vem John Bauer är, men nu vill jag veta mer.

Kvällen avslutades med bekantskapsträff, mycket samtal, diskussioner och roliga skratt. Klockan han väl bli två på natten, innan det var dags att dra sig tillbaka och sova några timmar inför morgondagen.

Lördagen började naturligtvis nere i ishallen och bildutställningarna. Många fina utställningar, så många så det tar tid att gå igenom alla. Det är inte bara, att vandra in till bildutställning gå runt och så ut igen. Nej, det kräver många vandringar därinne, för att ta till sig alla bilder, stanna upp, njuta, fundera och diskutera.

Självklart blev första stoppet vid min egna bild som deltog i Naturfotoforums utställning. Jag hade ju inte innan utställningen sett det färdiga resultatet av printningen av min bild från Säveån och det är alltid lika roligt att få se sin bild hänga på en utställning. Man känner sig stolt och glad.


Som vanligt var det många utställare, men i år, höll jag hårt i plånboken, så det ända jag kom hem med vad en bokning av Moderskeppets nya video ”Fotografera landskap” Där Patrik Björk Larsson lär ut att fotografera landskap. Jag väntar med spänning på att den skall trilla ner i brevlådan och jag återkommer med en recension när så skett.

Att vandra runt på mässan handlar mycket om att knö sig fram, men också om att tjinga på vänner och bekanta. För som sagt, mycket folk var det.

Kl 14.00 var det dags för mig att återigen slå mig ner i kulturen. Nu var det Magnus Perssons tur att äntra scenen och visa sina bilder och hålla föredraget ”Med öppna och ett fritt sinne” -Magnus visade sina bilder från Hallands natur ett landskap med skiftande och variationsrik natur, från härliga sandstränder, strandängar, dramatiska klippor till mystiska skogar och små myrar och vattendrag. En timma där jag insåg att hit har jag nära, bara någon dryg timmas bilkörning bort, men områden jag varit alldeles för sällan i. Det är ju detta som är det intressanta, vi missar många gånger att bara en bit bort finns underbar natur.. Man behöver inte åka till andra sidan jordklotet för detta.

Nästa man till rakning, nja, snarare att klättra upp på scenen var Jörgen Wiklund och sitt föredrag och bildvisning ”Det kompletta länet? -Västerbotten. Det blev en timma med härliga fågelbilder och många skratt.

Mark Carwardine berättade och visade bilder från naturfototävlingen ”Wildlife Photographer of the Year” som i år hade 41 000 tävlande bilder. Hmm, tur man inte satt i den juryn. Spännande att se de olika vinnarna genom åren och utvecklingen av naturfotograferingen.

Detta blev min sista bildvisning för helgen. Som ni förstår så var det en del jag inte deltog i. Det är bara att inse, att iallafall jag klarar inte att se alla. Så man måste göra val. Jag tycker det var en skön mix av bildvisningar och föredragshållare, som vanligt vill jag nästan säga. Det gäller ju att sätta ihop en intressant mix, för att skapa ett spännande program och jag tycker dom lyckats bra med detta.

Så var det efter en liten powernapp dags för middag och umgänge.. Ett umgänge som slutade någon gång framåt tre på natten då jag med trötta ögonlock gick upp till mitt rum, somnade nöjd med helgen.

Nu är det bara att vänta 52 veckor innan det är dags igen och då firar Vårgårda fotofestival 30 år.

Vi ses väl då? Fast förresten, förhoppningsvis ser jag många av er jag träffade i helgen långt innan dess.

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Naturfotofestivalen, Vårgårda anno 2011

  1. Mats Andersson skriver:

    Väldigt roligt att träffa dig. Hoppas vi syns nästa år igen!

  2. Steffe skriver:

    Kul och trevligt med ett reportage från Vårgårda…du får gärna lägga upp mer bilder om du vill!
    Alltid roligt att titta på! 🙂

    Steffe

  3. Janne Cygnel skriver:

    Trevligt reportage och trevligt att träffas!

Kommentera

