Photoshoppare….????


Igår, som ni som följer min blogg redan vet, så var vi ju ett gäng som var och fotograferade julen på Liseberg, men nu tänkte jag berätta en liten story om vad som hände medan jag fortfarande värmde upp på gångvägen mellan Korsvägen och Liseberg, då bland annat bilden som får illustrera det här inlägget togs.

Jag hade nyss kommit fram till gångvägen, riggat kameran och stativet och börjat leta efter de bästa vinklarna och kompositionen. Jag hade också hunnit ta några testbilder för att kolla lite vilken slutartid som skulle bli bäst.

Då när jag står där, har precis tänt en cigarett och begrundar  vad blir den bästa vinkeln, då kommer ett gäng i 20-årsåldern förbi. Antagligen på väg mot Liseberg dom skrattar och pratar och så hör jag.. – Nej men titta, där står ju en sådan där photoshoppare –
Precis när jag hör det, reagerar jag inte, men så inser jag vad dom sa och hmm… Är det detta som är uppfattningen idag, bland gemene man att som fotograf med systemkamera på stativ, jag då jäklar, då är man en ”photoshoppare”

En sak inser jag så här i efterhand, dagens 20-åringar, ja dom läser iallafall tidningarna och lyssnar på nyheterna, för som sagt, detta med Photohop och bildmanipulering har ju varit en ständig följetong i våra tidningar ett tag nu.

Men vet ni vad, när jag insåg vad som sagt, så var min nästa tanke.. ha, ha.. där hade ni allt fel.. för inte sjutton använder jag Photoshop

Nä mina vänner, jag använder faktiskt Lightroom 😉

Så ni som mot för modan läser detta, döm inte utan att veta. Nästa gång ni ser en fotograf stå och slita vid sitt stativ, eller ok, som i mitt fall stå och röka så kanske det inte är varken en photoshoppare, eller lightroomare, utan en Capture nx:are vem vet…

Vad jag vill ha sagt med dessa rader, var försiktigt med förutfattade tankar som jag själv insåg när jag för några år sedan lunchade med en kompis och han tittade ut genom fönstret från lunchstället och säger – men titta där går ju min lärare från chalmers som jag hade och så nämnde han något krångligt tekniskt och invecklat ämne. Utanför fönstret passerade precis ett par, en grå herre, och hans klart snyggare damsällskap. Jag kollade naturligtvis in mannen, varpå min kompis nej inte han…. hon 🙂

Så är det med våra fördomar, vi har dom alla, mer eller mindre välutvecklade, jag blev iallafall under den lunchen en fördom mindre 🙂

Tyvärr, brydde jag mig inte om att springa ikapp gänget igår, som kallade mig photoshoppare, jag överlåter åt någon annan att bli deras fördomsstädare.

PS. Bilden är som sagt endast framkallad i Lightroom 3, lite korrigering av exponeringen, samt slutskärpt

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Photoshoppare….????

  1. Patrik skriver:

    Ha en riktig god God Jul, kramar
    Putte

Kommentera

