Naturfotoforum fyller 5 år

För nästan 5 år sedan, så fick jag tips en kväll om att det startats ett nytt forum för oss naturfotografer. Jag kikade  in som den nyfikna person jag är och hittade Naturfotoforum  och naturligtvis var jag tvungen att regga mig på sajten. Det visade sig vara en fotosajt och forum som Janne Cygnel (Arleklint) nyss startat för oss som var intresserade av just naturfotografering. I början var jag väl inte särskilt aktiv på forumet, men jag brukade titta in lite då och då och beundra alla underbara bilder. Jag insåg att nja, inte vågar jag publicera några bilder på den här sajten, med alla dessa fantastiska bilder.

Efter ett halvår, så upptäckte jag att NFF under Jannes ledning arrangerade en workshop i macrofotografering i Stockholm och detta samtidigt som jag hade bokat en helg uppe i huvudstaden. Så jag bestämde mig, jodå, jag hänger på. det var mitt första, men dock ej sista träff medd NFF-gänget. Det blev en rolig och lärorik eftermiddag ute i Hagaparken då jag fick testa en hel  nya ting, jag aldrig hört talas om tidigare. En idag, så kan jag skratta gott, när jag minns det något konfunderade paret som förlagt sin lördagsutflykt till Hagaparken och där hittade ett gäng krälande, krypande personer, som satt på någonting underligt på sina objektiv. Paret var nyfikna och frågade lite förundrat var vi införskaffat dessa ting till våra objektiv.. Vad vi trätt på våra objektiv kan ni se här

Just det gladpack – och resultatet av en sådan övning.. blev det här…

och mer macrobilder.. från workshopen


Ett år senare var et dags igen att träffa NFF-gänget utanför forumet och nu var det Magnus Persson som samlade oss nere i Halland, närmare bestämt i Grimsholmen. Vad lärde jag mig där tro.. jo, en Nikon 300/2,8VR är inte bara en underbar optik, den är dessutom en perfekt socktork.

och som vanligt hade vi tur med vädret och det blev inte bara fotografering utan också några sköna timmar på ljugarbänken där vi diskuterade bilder

och tänk, vilket drömscenarie, att vakna kl 06.00 på morgonen och bara ramla ut genom dörren med kamerautrustningen och mötas av en underbar soluppgång i morgondimman

Jag har även tack vare NFF-gänget fått möjligthet att stifta bekantskap med Risveden, men tyvärr från den vandringen hittar jag inga bilder.

Det har inte bara varit roliga och lärorika utflykter med gänget utan också mycket fotosnack på forumet och Naturfotoforum och definitivt en stor plats i mitt utvecklande som naturfotograf, framförallt genom alla medlemmars konstruktiva och värdefulla kommentarer på bilder jag lagt ut, men också genom alla fantastiska bilder, som medlemmarna genom åren bjudit på på forumet.

Tack vare Naturfotoforum så fick jag också min första chans att ställa ut och det var med en alldeles speciell känsla jag hjälpte till att hänga upp min bild som deltog i utställningen på Fotomässan i Göteborg 2009. Att också vara med och arbeta med mässan och NFF:s monter där, var en rejäl kick för mig, då jag lärde känna många nya härliga fotomänniskor som jag fortfarande har kontakt med. Det har blivit några helger som jag hjälpt till på mässor, då jag även 2010 jobbade både på mässan i Göteborg och Stockholm. För mig handlar fotograferingen ju inte bara om att vara ute med kameran, även chansen att få träffa och diskutera med likasinnade är också viktigt och kan ge precis den där kicken man behöver.  Så här kommer några bilder från vårt deltagande i Göteborg och Stockholm




Naturfotoforum har ju också under ett antal år nu, deltagit med en egen utställning på Naturfotofestivalen i Vårgårda, där många medlemmar fått chansen att visa sina bilder. Detta tycker jag är en verkligen fin möjlighet för medlemmarna, att få chansen att ta det här ytterligare steget i sin utveckling. Själv hade jag nog aldrig vågat mig på egna skärmar i Vårgårda utan att först fått hänga tillsammans med NFF-gänget.

Naturfotoforum har som sagt funnits i 5 år nu, och vi är ett gott gäng. Några har försvunnit, men nya har tillkommit, så ni som läser här och inte bekantat er med sidan, ta chansen, titta in och bli medlem. Vem vet, kanske kommer vi träffas ute i skogen någonstans, eller varför inte.. på Big Ben.. för tro nu inte att vi bara grottar ner oss i mossan eller gömmer oss tysta och stillsamma i våra gömslen.. o nej.. en gång i månaden så är det ett NFF-gäng som brukar träffas på Big Ben på söder i Stockholm.. och det brukar vara så trevligt, så även en inbiten Göteborgare försöker passa in sina Stockholmsresor när dessa sociala träffar är. Då har vi kul och många viktiga ting löser vi, som hur man får en äkta nöffare att använda en padda, inte bara som fotoobjekt, utan för att visa resultatet av bilden också…

Snart är det dags igen för undertecknad att hänga med på en fotoutflykt med Naturfotoforum, för det har blivit en tradition nu att ett gäng från forumet åker ut till Landsort på vintern för en fotohelg och tänk äntligen skall den inbitna göteborskan Ada få möjlighet att njuta av lite Stockholmsskärgård också.. det ni!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Naturfotoforum fyller 5 år

  1. Lotta Lund skriver:

    Visst har vi underbart kul på NFF! Härliga bilder och snack och alla träffar. Ser fram mot att få träffa dig på Landsort, en helg med mycket skratt, lite sömn och många underbara bilder brukar det bli.
    Lotta

Kommentera

