Naturfotodagen – Camera Natura

11 februari 2012 så arrangerade Camera Natura sin första naturfotodag. Jag fick höra om detta i höstas och självklart, hängde jag på låset och anmälde mig till en helg i Västerås.

Så det var en förväntansfull undertecknad som steg av tåget i Västerås redan på fredag eftermiddag för att mjukstarta med att träffa en av mina fotovänner redan under fredagskvällen.

Med tanke på förläsarna på naturfotodagen, som var Patrik Björk Larsson, Serkan Günes, Tom Svensson, Tore Hagman, Anna Ulmestrand o Brutus Östling, var mina förväntningar högt ställda.

Så trots att kvällen blivit senare än planerat var det ändå lätt att hoppa upp ur sängen, äta frukost, promenera ner till Aros congresscentrum och slå sig ner i föreläsningssalen för den första föreläsningen på dagen, nämligen Patrik som visade arbetsflöde i Lightroom. Detta var första gången jag fick en chans att se vad nya Lightroom 4 har att erbjuda och jag kan lova, så fort den släpps, så kommer iallafall jag hänga på låset och beställa den.

Nästa på tur att föreläsa var Serkan Günes och redan under hans föreläsning, så vaknade min inspiration och längtan att få komma ut och fotografera. Det har en skön blandning av bilder från vårt underbara svenska landskap, fantastisk natur i Norge och från den Afrikanska savannen.

Man hade från arrangörshåll, lagt in en alldeles lagom paus mellan varje föreläsare, så vi besökare kunde gå runt och i lugn och ro, titta på de utställare som var där också här en lagom mix av prylar.

Jag passade på att äntligen införskaffa Naturfotograferna/N bok  Vår sanna natur, med bilder från många av dess medlemmar och text av Henrik Ekman. Jag hade bläddrad i boken redan i Vårgårda i höstas, men nu hade jag sett till att ha pengar med för att köpa den.

Så var det då dags för nästa föreläsning för mig och det var Tore Hagman, en naturfotograf jag träffat och beundrat hans bilder, men tyvärr inte tidigare hört föreläsa till sina bilder. Det blev dagens upplevelse för jag fick en möjlighet att njuta, men också leva mig tillbaka till min barndom, då många av hans bilder skildrade någonting som mer och mer har försvunnit i vår urbana tidsålder – nämligen det svenska unika kulturlandskapet. Jordbruket, de små åkrarna, människorna på landsbygden, som fanns när jag växte upp. Gärdesgårdarna, som bildar en så vacker avgränsning mellan gärderna, men som också vittnar och generationers slitsamma arbete och  grusvägarna, som slingrar sig fram i odlingslandskapet. Jag njöt, det grep tag i mitt hjärta och jag längtade mig bort.

Det var dessa tre föreläsningar jag valde att lyssna på den här gången. Jag tillhör tyvärr dessa som inte riktigt klarar att ta in för mycket på en dag, så den här gången var det dessa tre jag valde ut i denna förnämliga samling föreläsare.

Resten av dagen ägnade jag åt att som sagt gå runt, prata med fotovänner, titta lite på utbudet utställarna hade att erbjuda. Njuta av den bildutställning som Naturfoto Västmanland presenterade.

När sista föreläsningen var över, så betydde det definitivt inte att dagen var över, för det avrundade med en trevlig kväll med god buffé, mingel och härlig musik och sist men inte minst, många glada skratt och skrål, så det var en ganska trött, men nöjd undertecknad som äntrade tåget mot Göteborg på söndag.

Det här var första gången som Camera Natura arrangerade denna Naturfotodagen, ett mycket trevligt intiativ och jag hoppas arrangörsgänget från Camera Natura gör detta till ett ständigt återkommande arrangemang. För det var en dag ihopkomponerad till en alldels lagom mix,kryddad på ett sätt, som definitivt ger mersmak och det är bara att inse, att Västerås definitivt får besök av mig nästa år igen.

Så ett stort tack till Camera Natura med Conny o Patrik i spetsen för en härligt genomförd första Naturfotodag!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

