Har ni känt det…???

… och har ni sett det??? Vadå, undrar du kanske.. Jo, här i Göteborg är det vår i luften, ja, ja.. jag vet… det är tidigt, det är ju bara den 2:e mars. Så bakslaget kommer som ett litet brev på posten, eller skall vi snarare säga som en vit rörlig ridå framför vindrutan på bilen.. för såklart, kommer det mer snö.. Men, det bryr jag mig inte om just nu, det tar jag när det kommer.. för det har luktat vår, det har varit vårsol och det har varit vårrök. Men vad är då vårrök..?? Jo, mina vänner, det är all den där flisen som vinterväghållarna vräkt ut på alla gator när halkan och snön var som värst.. Nu bara ryker den när du kör och det är en härlig vårlik rök.

Snart där dom också här, eller vem vet, kanske dom redan dykt upp på gärden och gräsplättar, våra första vårfåglar.. Lärkan och Staren. Staren som är ”min” fågel  för den är det bästa vårtecknet som finns. När flocken av starar landar på gräsplätten och låter solens strålar lysa upp deras fjäderdräkt, så den sprakar av alla färger i färsprektat.. Då njuter jag, då vill jag inte gå in och jobba, då vill jag bara stå där och titta, lyssna och lukta

och när sticker första vårblomman upp? Tussilagon, som slingrar sig upp genom fjolårsgräset och som ett gult föraningsljus får oss att uppmärksamma att någonting är på G.

Jag kan inte hjälpa det, jag vet jag har skrivit om det förut, och jag kommer säkert göra det igen, men den här tiden, brytpunkten mellan vintern och våren, det är nog den bästa tiden.. När du rätar på ryggen, sträcker näsan mot solens strålar, sniffar i vinden och lyssnar på första vårfåglarna.. Ja, då kan du t.o.m. le åt vårröken som gör att det knastrar mellan tänderna och ditt ansikte får sig en ofrivillig peeling.. av all sand som yr i luften.

Så jag avslutar med en aning om våren.. med min favoritvårblomma, för snart så.. sticker den upp ur marken igen och du kan se den klart och tydligt

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Har ni känt det…???

  1. Edwin Sahlin skriver:

    Ja nu är det vår i luften och dom vita små blommorna dyker upp nästan överallt snart… Gillar din lite annorlunda bild,, en bild med stämningen…//Edwin

Kommentera

