Som på räls….

Kanske det egentligen inte gick riktigt idag, men jag har iallafall vandrat runt några timmar nere hos Bergslagernas järvägssällskap. Vad gjorde jag där, jag som egentligen inte är ett endaste dugg intresserad av järnvägar och tåg. Jag, som tack och lov, inte hade någon borsa som ockuperade vardagsrumsgolvet med sin tågbana, eller en far, som var före sin tid och försökte få oss systrar att leka lite pojklekar och med det som en ursäkt, införskaffade en tågbana. Nej, mitt liv har varit tämligen tågbefriat förutom de där trevliga tågmötena, när man är på väg någonstans, till roliga och spännande upplevelser.
Men, men, som sagt, det fanns en anledning till det här studiebesöker. En av de aktiva i föreningen är också medlem i samma fotoklubb som jag, nämligen Fotografiska föreningen i Göteborg  och han har presenterat en fantastisk idé, nämligen ett fototåg. Ett tåg som fylls av fotografer här i Gbg och åker iväg under en helg för att fotografera, umgås, utbyta erfarenheter, kunskaper, inspirera varandra, lära känna varann och ha roligt. Som en liten aptitretare inför en sådan här resa så hade vi i eftermiddag möjlighet till ett studiebesök på föreningens bangård.

Så här kommer en kavalkad av bilder från idag, och jag börjar med de vagnarna som iallafall lockar mig mest, nämligen två från orientexpressen. Denna mytomspunna tåglinje och nu fick jag iallafall chansen att kanske för några minuter känna lite på mystiken i några av vagnarna. Fast dom hade tyvärr glömt att städa lite inför mitt besök.

Kan ni inte nästan se konduktören sitta på stolen där i hörnet, vaktande över resenärerna…




Fast en och annan vagn var kanske inte lika fin som orientexpressens vagnar, eller skall vi säga, behövde en viss renovering


Så var det ju det där med grabbar och tåg, även den vuxne mannen, blir som barn på nytt, när man släpper honom lös på bangården


Så har vi ju alla skyltar…





och så tuff-tuff-tåget, iallafall en liiiiten detalj av det

och var skall man avsluta rundturen tro, om inte i restaurangvagnen, med varma kanelbullar och kaffe

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Som på räls….

  1. gunnarfager skriver:

    Vikka bilder du fick till! Fint! Jag var ju ändå där samtidigt…….

  2. Halina skriver:

    Fantastisk idé och mycket fina och intressanta bilder med en dos av romantik.. För mig i alla fall, för att jag älskar tåg 🙂
    Hälsningar Halina

Kommentera

