Nordens ark, dag 1

Idag, var det dags, nu skulle jag äntligen få besöka Nordens Ark. Så många gånger jag kört förbi, men aldrig haft möjlighet att besöka det.

Vi var ett gäng från Fotografiska föreningen Gbg som under ett drygt dygn under Tom Svenssons ledning skulle vandra runt i parken, testa och träna att fotografera djuren. Samtidigt också kanske lära oss en del om de utrotningshotade arterna som fått en fristad här.

Som nog många vet vid det här laget, så är jag inte en person som särskilt ofta fotograferar djur, men nu gjorde jag mig redo med 70-200 och telekonverten på kameran.

Det första mötet blev med Manvargen, en art jag aldrig tidigare sätt. Hur förklarar man egentligen bäst hur en Manvarg ser ut, jo det är en räv på styltor


Naturligtvis var vi tvungna att stanna vid Lodjuret en stund.. och jodå, han lät sig fotograferas länge och väl

Nästa stopp blev hos Amurleoparden, ett mäktigt och fascinerande kattdjur, där styrkan hos djuret verkligen kändes

Efter en god middag, något glas vin och en kopp kaffe, så var det dags att ge oss ut igen, återigen i Toms sällskap och naturligtvis var jag tvungen att även försöka fånga det djuret på Arken

Målet för kvällen var självklart varghänget. Vargen, detta djur som alltid fascinerat mig och som jag omvärderade när jag mötte den första gången i Finland.  Som ni nog vet, tillhör jag de som tycker att vargen har sin plats i den svenska vildmarken.



På vägen upp till varghänget, vad smög fram precis innanför staketet.. jo…

Magnifika djur

Så lite fågelbilder på slutet


Så, nu är det strax sovdags, för imorgon bitti, så tassar vi ut i parken redan kl 05.00 för att få se djuren i gryningen

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nordens ark, dag 1

  1. Hanna Li skriver:

    Vilka fantastiska bilder på fantastiska djur! Det är fasansfullt hur vi människor ger dem allt sämre förutsättningar att klara sig.. Nåväl, jag hade stort utbyte av dina bilder och, vargen som ryter är otroligt väl fångad av dig och personligen tror jag att du hade mig i åtanke när du lade upp uggle-bilden 😉
    Kram Hanna

Kommentera

