I Ramslökslandet


Jag lovade ju i förra blogginlägget att berätta lite om min nya blomkärlek, eller skall vi snarare säga visa lite bilder.

För när jag vandrat färdigt på stranden och drog mig in i skogen, ja, då hamnade jag i Ramslökslandet. Marken var täckt av denna vackra lilla blomma, men framförallt var det lukten, lukten av härlig lök, som började reta mina smaklökar och snart gjorde sig magen lite påmind och kurrade av hunger.

Men nu går jag kanske händelserna i förväg någon halvtimma eller så. För som sagt, jag kom fram till där den lilla bäcken rinner ut på stranden innan den blandar sig med havet.

Solen letade sig ner mellan träden, och kanske hade det till och med börjat bli lite för ljust där nere bland Ramslöken, men härligt var det och fåglarna kvittrade så glatt, medan morgonsolen värmde skönt… Så jag fortsatte en liten bit in i lövskogen



Men så fick jag lite glädjefnatt, så skruvade på macrot och hystade stativet åt ena hållet och släppte ifrån mig ryggsäcken åt andra hållet och likt en trotsig barnunge slängde jag mig själv ner i mitten och började rulla runt, ligga på magen, på ryggen och på sidan, allt medan jag fotograferade





Tillslut kravlade jag mig upp från marken, nästan berusad av den underbara löklukten av fågelkvittret, sträckte ut armarna och hojtade ”smutsigast vinner” och gissa, jo, jag vann :-).. men tur nog var bilägaren på sitt snälla humör, så jag fick åka med i bilen.. :-).. Kanske skall väl tilläggas att det nog är tur att jag mest fotar macro när jag själv kör 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till I Ramslökslandet

  1. Eva skriver:

    Härligt att se dessa bilder när jag nu sitter på tåget tillbaka till storstan. Det sticker nästan i näsan av doften från alla lökarna 😉
    Tack Agnetha för alla vackra platser du visade mig under de senaste dagarna.
    /Eva

    • nikonetha skriver:

      Tack själv Eva för roligt och inspirerande sällskap, du fick verkligen igång mitt fotograferande 🙂

  2. Ramslöken är inte bara fantastiskt fin som du också på ett bra sätt visar i dina bilder, den är också fantastiskt god att äta. Ja själva bladen då, men de ska man ta innan den blommar för sen så tappar dom smak..

    Jag tycker den sista bilden blev väldigt fin, udda komp men riktigt bra 🙂

    Mvh // Johannes

    • nikonetha skriver:

      Jag kan tänka mig att den är god att äta, bara lukten fick det ju att vattnas i munnen på mig och tänk, vilken god parfym jag gnidde in min jacka med för resten av dagen gick jag och luktade ramslök 🙂

Kommentera

