En dag kvar…

… sedan är det dags för några veckors semester, närmare bestämt 3 stycken sådana.. och semestern känns så här det sista dygnet innan den börjar, som en alldeles lagom mix.

För redan på söndag morgon sätter jag mig i den färdigpackade bilen och drar upp till Bergslagen. För 4 år sedan besökte jag Knutshöjdsmossen på min semester och nu är det dags igen. Jag gick länge och funderade hit och dit om jag ev skulle åka upp, men så bestämde jag mig för 1,5 vecka sedan. Vandrarhemmet bokades några dagar och efter detta fick jag reda på att i stort sett samtidigt skulle Jan Gustafsson ha fågelfotokurs däruppe, så jag slog honom en signal för att kolla. Framförallt för att jag inte skulle vara ivägen för hans kursdeltagare.. hmm.. nog kommer jag vara ivägen alltid, för samtalet slutade ju med att jag hastigt och lustigt istället skall deltaga på kursen.  Hur skall nu detta gå, jag som inte är någon fågelfotograf, ett uttryck jag med jämna mellanrum brukar muttra för mig själv, när jag någon gång har försökt mig på att fotografera fåglar.

Framförallt saknar jag den optimala utrustningen för fågelfotografering då jag inte äger något längre tele, men vadå, man tager vad man haver, så mitt gamla 300/2,8 har dammats av och testats lite. Visserligen kommer jag inte komma nära fåglarna, men får väl försöka göra det bästa av det. Det skall bli jätteroligt att vara med på någon av Jans kurser igen. Det är ju några år sedan jag trampade omkring på hans naturfotokurser i Tiveden.

Vi får väl kanske också hoppas att regnet behagar hålla sig borta från mossen, för annars kan det kanske behövas någon form av flytetyg istället för klamoflagekläder..

När jag drar hem från Knuthöjdsmossen så drar jag nog inte hela vägen till Göteborg, jag stannar nog till någon eller några dagar uppe på landet och bara njuter av lite stillhet i syster ysters och kära svågers hus för ryktet säger mig att dom kanske inte kommer vara på plats, så vad passar då bättre en att lilla syster tar över någon eller några dagar.

Sedan får det bli lite vila hemma någon dag eller två, innan det är dags att dra fram lilla övernattningsväskan igen och packa om. Nu lär jag inte slänga ner fjällrävenbrallorna och regnkläderna, nej nu får det bli fräcka jeansen, kavajen, tuffa blusen och hoppa på tåget mot Stockholm.. För självklart blir det några dagar i Stockholm också.. med öl på Big Ben, Fotografiska, strövtåg på stan med kameran på axeln och umgänge med kompisar.

Så hem igen, packa upp, byta om och ladda inför sommarens clou, nämligen Ullevi och Bruce Springsteen..

Sista veckan, ja då har jag ingenting planerat, det får bli som det kommer, kanske någon utflykt, strövtåg i Göteborg… kanske någon tur till havet – ja, ni vet bara vara.. Innan det är dags att återigen, spotta i nävarna, ta ett djupt andetag och en djupdykning bland alla papper på jobbet.

Men vadå, röjet på kontoret kommer bara hålla på en månad, för sedan är det nästan höst igen och då lyfter jag mot norr och Abisko… fast det mina kära vänner, det är en helt annan historia.

Nu skall jag bara njuta av en stilla kväll på balkongen och känna den där lite vällustiga känslan av att 3 veckor, ja, det känns som en hel evighet av ledighet 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

