”Min” björk

Det finns en björk uppe vid sjön Njaukajaure Som jag nästan börjar kalla ”min” björk. Den finns nämligen med på många bilder jag tagit däruppe vid sjön, så ock i år. Det har nästan blivit tradition nu, att första dagen måste jag bara vandra upp till björken för att hälsa på den och se hur den mår.

Därför finns det i mitt bildarkiv insåg jag i år, ett antal bilder, nästan identiska bilder så när som på vädret, men det är också bilder som visar hur olika naturen är år från år. För samtliga bilder är tagna nästan samma dag varje år. Det kan skilja någon enstaka dag varje år mellan bilderna.

I år när jag kom upp så kunde jag konstatera att hösten var mycket senare än de förra åren, mycket var fortfarande grönt, men många träd saknade också löv överhuvudtaget. I år hade det varit invasion av någon liten björklarv, som ätit sig feta på björklöven. Man kunde se hela gator med avätna träd utefter fjällsluttningarna.

Det är ju detta som faktiskt är så fascinerande med vår natur, den är nyckfull, den följer inte slaviskt någon kalender, den lever liksom sitt egna liv, som styrs av värme, solen, vinden, nederbörden, men jag tror tyvärr också av miljöförstöringen.  Därför blir det ju så oförutsägbart och varje gång jag kommer upp till Abisko, så är det lika spännande att se, hur kommer färgpaletten vara i år.

Därför får dessa tre bilder på ”min” björk, illustrera hur olika det kan vara från år till år.

Vi börjar med 2010 och bilden är tagen 2010-09-13. Bladen på björken lyser alldeles röda

2011 då var det strålande solsken när vi kom upp till sjön. Bilden är tagen 2011-09-11 och bladen är gulbruna

Så slutligen i år 2012. Bilden är tagen 2012-09-11 och i år är bladen fortfarande alldeles gröna

Jag undrar vilken färg kommer löven ha nästa år?  Jag blir väl antagligen tvungen att åka upp igen och kolla, eller vad säger ni?

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Min” björk

  1. Erika Ahlberg skriver:

    Klart du ska upp och kolla nästa år igen! Du ser ut att ha haft en underbar resa 🙂 Många vackra bilder som gör att jag får en längtan ut i naturen!
    Må gott! Vi ses väl i Vårgårda?
    //Erika

  2. kolarlotta skriver:

    Självklart att du måste följa din björk och se hur det ändras. Naturen är nyckfull och man vet aldrig hur det ser ut år från år. //Lotta

Kommentera

