Bokmässedags


Igår, fredag, så stack jag från jobbet redan kl 11.30 för nu är det ju bokmässa i stan. redan i p-huset, kom första utmaningen, för hur få en parkering.. jodå, jag lyckades tillslut och laddad med fribiljett och vassa armbågar, slängde jag mig in i folkhavet. För trots att allmänheten inte släppts in ännu, var det fullt med folk, här kan vi snacka om det välkända göteborgsuttrycket ”knö dig in” Det var köer, kaos och ett oändligt vimmel av folk.


Jag mjukstartade ju mässan med en god lunch på Incontro med familjen Öhrlund, där man kan undra om Dag själv, kanske funderade över.

”Att vara, eller inte vara fotograf”


Jag begav mig sedan upp mot någonting som heter Molnet, där en av mina vänner, skulle tala, men naturligtvis kom jag för sent. Så istället blev det att leta upp Nevaboks monter för att heja på Mats Andersson, som presenterade sin senaste bok. Som vanligt, härliga suggestiva, personliga bilder. Det blev en stunds tjöt innan det var dags att dra vidare mot nya bokmål.. En stunds förvirrat irrande runt på mässan, där man tillslut inte visste nästan var man var, eller i vilken riktigt Bra Böckers monter var, för det var denna monter som var målet för dagen för mig.

Dag Öhrlund skulle intervjuas om sin senaste bok ”skriv din bok och sälj den” Tänk, ca 3 milj människor i Sverige drömmer om att skriva sin egna bok. Visst, även jag har ingått bland dessa 3 milj människor och visst har jag gjort mina försök, men tyvärr, jag har väl klarat första kapitlet, innan jag kört fast.. Så antagligen det kommer nog stanna vid drömmar.


Vi får bara hoppas att inte alla dessa 3 milj. tänker som jag och låter det stanna vid drömmar, för böcker behöver vi och läsa är den bästa avkopplingen för själen, ord och berättelser är så vackra.

Jag stannade även kvar en stund och lyssnade på nästa författarintervju då Christer Nylander intervjuades av Dag Öhrlund om sin nya deckare, ”Maktens offer”


Nå, vad hände då mer på mässan för mig.. Naturligtvis stopp hos Johan Lange, där jag fick en intressant diskussion i ledarskap, ett ämne alltid lika intressant. Man stannade till vid montrar, tittade, kände på böcker, letade upp en plats någonstans för att vila sina trötta ben och få stänga igen öronen.. För överallt pågick det intervjuer och samtal.

Carina och Josephine Öhrlund i en kort stund av mor-dotter kram

Så när klockan började närma sig 18.00 då var det tre trötta tjejer som staplade iväg från mässan mot min bil. Vi fyllde bagadeutrymmet med kassar, innan det var dags att handla mat. För Isabell o Josephine som bor hos mig den här helgen, hade lovat att skämma bort mig med middag.. och det gjorde dom. Så kvällen avslutades hemma i min soffa med härlig thaimat och första säsongen av Vänner, innan vi alla tre fram 12 på natten insåg, det är en dag imorgon också (idag) så nu är det sovdags.

Så om en stund är det dags igen, att slänga mig in i vimlet och vandra runt på mässan, fast idag, låter jag bilen vila, så när mässan kommer kännas för övermäktig, ja, då kommer jag smyga ut till lobbybaren, leta upp ett alldeles eget litet hörn och slå mig ner med ett glas vin.

Avslutningsvis ett litet tips till alla bokmässebesökare, även om du vill vara fin, så gäller bekväma skor 🙂 och tänk, funkar alltid även itll den snygga klänningen. Det gäller bara att färgmatcha

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

