Trängselskatt

Det skall ju införas trängselskatt i Göteborg fr o m 2013-01-01, men imorse fick jag en strålande och ganska så kreativ idé.

Jag åkte nämligen kollektivt för första gången till jobbet på ganska länge. Jag insåg ju när jag steg på spårvagnen, att är det någonstans det är trängsel så är det på spårvagnen.. Trots att jag faktiskt steg på vid hållplats nr 3 på linjen från startstationen. Likt förbaskat var spårvagnen helt proppfull.

Västtrafik har ju också tvingats höja biljettpriset två ggr i år. Detta pga av att fler och fler åker kollektivt och detta kostar pengar. Pengar som tydligen Västtrafik saknar och här täcker tydligen inte vår surt betalade biljettpengar.

Vad var då min briljanta idé för att råda bot på denna stora passagerartillströmning och köande vid hållplatser, trängsel på spårvagnar och bussar, samt ökade kostnader. Där definitivt inte sittplatserna räcker till. Utan vi tvingas stå som packade sillar i en för litet tilltagen sillburk.

Jo naturligtvis, när nu politikerna kommit på den briljanta idén om trängselskatt på våra vägar och gator, varför inte också införa trängselskatt på spårvagnar och bussar. Är det någonstans trängseln är värre än på årets storrea så är det på kollektivfordonen morgon och kväll.

Tänk, så mycket pengar man skulle kunna få in på denna trängselskatt, pengar man kan satsa på att bygga ut vägar så fler och fler få plats att pendla med sina bilar till och från arbetet. Speciellt under vinterhalvåret, för då står ju ändå pendeltågen stilla och bussarna klarar ju inte att ta sig fram och uppför backar pga av den ibland lite bristfälliga vinterväghållningen, samt avsaknad av vinterdäck på bussarna. Just det,med trängselskatt på kollektivtrafiken skulle förhoppningsvis trängseln på våra bussar, spårvagnar och tåg minska och voila, kostnaden för kollektivtrafiken minska. Passagerarökningen som ju tyvärr tvingade fram höjningen under 2012, med drygt 10% skulle ju definitivt försvinna. Vem vet, man skulle kanske tom kunna sänka biljettpriset, allt detta bara för att man inför trängselskatt.  Men det är klart, en sänkning av biljettpriset kanske är att önska för mycket.. eller…??

Vad tror ni?? Kan detta vara en smart idé att lägga fram för våra politiker???

För visst sjutton vill vi väl slippa att forslas fram så här morgon och kväll och om inte detta är trängsel, ja, då vet jag inte riktigt vad man skall kalla det.. Närkontakt av tredje graden kanske??


Ja, just det, många kanske slipper att stå och frysa och vänta på spårvagnen som vi tror skall komma, men blir lurade på konfekten, eller rättare sagt spårvagnen som försvann…och även detta kan nog vara samhällsekonomiskt fördelaktigt. Mindre förkylningar och färre sjukskrivningar när man istället kan sätta sig i en varm bil

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Trängselskatt

  1. Bengt skriver:

    Tror du satsat på fel jobb, du hade blivit en riktigt bra politiker.

  2. Anders Åberg skriver:

    He he, man kanske kunde göra en omvänd trängselskatt på kollektivtrafiken, så att alla som inte fick sittplats fick åka gratis.
    Då får ju trafikbolagen betala för den trängsel dom inte har åtgärdat med bättre trafik, plus att dom får en ekonomisk anledning att bygga ut den.
    Nä, det där med trängselskatt är nog inte fel i princip, men som den är utformad, med t.ex. betalstationer utmed E6 när man bara skall igenom stan, så ger den mig känslan av att den inte alls har med trängsel att göra utan bara är ett sätt få in pengar.

    • nikonetha skriver:

      Jag kan hålla med dig. Trängselskatt, ok, om den är utformad rätt, samt att man måste börja i rätt ända. Bygg en fungerande kollektivtrafik, så det blir ett vettigt alternativ till resenärerna. Jag kan konstatera om jag skall åka kollektivt till o från jobbet, förlänger det min restid, med ca 1,5/per dag och det är om jag kan gå från jobbet prick kl 17.00, blir jag kvar 5 min längre, vill jag inte ens tänka på när jag är hemma. Då är det inte längre något alternativ. Samt precis som du säger, betala trängselskatt för att jag vill åka från ex.vis Stenungsund till Kungsbacka. Nej detta handlar inte om trängselskatt, detta handlar om att man behöver få in pengar.

Kommentera

