Som Bambi på hal is

Kände jag mig nog idag… och varför detta tro?

Jo, senast jag var ute och fotograferade med min vänner Peter och Patrik, råkade jag nämna att det skulle vara spännande att införskaffa en analog kamera.  Den här tanken har jag faktiskt haft ganska länge och min tanke har väl då varit att hitta en begagnad Nikon. Då kan jag ju använda mina objektiv som jag har.. Nej, nej.. tyckte Peter. Skall du testa analogt, så skall du försöka med en mellanformatskamera

Jag log väl lite försiktigt, ni vet så där man gör, när någon föreslår någonting helt okänt, men du väl liksom ändå inte avslöja din totala okunskap.

Så igår kväll, fick jag ett sms, fotodags lördag kl 10.00 och ring Peter ang analog utrustning.. Hmm.. Nu kunde jag ju inte komma undan längre…

Så idag har det blivit 15 stycken bilder, för så många innehöll filmrullen och resultatet.. just det, det kommer om nån vecka eller två.

Men oj, oj. oj.. det var svårt, så svårt. Här fanns ingen inbyggd ljusmätare, ingen autofokus ohc skit också inte en chans att se hur bilden blev… Ja, just det, jag såg ju hela tiden bilden spegelvänd i sökaren också.. Så när jag bad Patrik flytta sitt stativ ut ur mitt motiv, så var förvirringen total ett kort ögonblick.

Men ändå, det var en alldeles speciell känsla att i lugn och ro, komponera, fundera, komponera om, försöka ljusmäta med min digitala kamera, ställa in, fundera igen… Här var det ordet tålamod som fick vara honnörsordet för dagen.

Jag kan också berätta, att jodå, utrustningen, en analog Mamya 645, har fått följa med mig hem, för mitt första taffliga försök gav ändå mersmak. Så nu får jag vänta på framkallningen av bilderna, nån vecka eller två, innan jag vet hur resultatet blev och sedan ge mig på det igen efter jag utvärderat, vilka misstag jag gjort.

20130126-_DSC2314
Jag kan meddela att det var inte bara jag som fotograferade analogt. Peter hade ju även tagit med sin Hasselblad, så vi var två som kom hem med 15 bilder efter dagens fotoutflykt (plus några digitala också)
20130126-_DSC2311
Ok, det blev ju lite fotografering med min NIkon också som en lagom uppvärmning inför vad som komma skulle

20130126-_DSC2293
20130126-_DSC2300
Fortsättning följer med bilder från dagens fotoutflykt.. men som sagt, om ca 2 veckor.. så håll ut.. iallafall kommer jag försöka göra det 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Som Bambi på hal is

  1. Ping: Analogt « Nikonetha's Weblog

Kommentera

