I did it!

20130318-_DSC2645Yes, nu är jag här uppe i Abisko i ett fantastiskt vinterlandskap och servispersonalen nere i storstugan, förstod precis vad jag behövde. Så gjorde iordning en härlig kopp kaffe, bar ut en stol åt mig, och lät mig sitta där och blicka ut över Torneträsk och det vita fjällen på andra sidan med jag sörplade på mitt kaffe och tog min första cigarett häruppe.

Men, men, som sagt, igår morse, när ryggskottet blivit värre och jag nästan svimmade av smärta då trodde jag inte jag skulle lyckas. Men tack vare världens snällaste vän, tack återigen Jill och Ingemar!. Som kom över med två kartor voltaren och sedan hämtade och transporterade ner mig till tåget. Ja, då hade smärtorna nästan släppt och jag kunde börja njuta av min semester och min tur hit upp till Abisko.

Det blev trots sina 23 timmar en riktigt skön resa på tåget, jag hittade naturligtvis snabbt lite folk att tjöta med i buffévagnen så där blev jag kvar tills dom slängde ut oss kl 24.00.. eller rättare sagt 00.05 eftersom en i sällskapet fyllde 50 år idag så självklart, när kl slog över till ny dag var vi alla tvungna att sjunga och hurra för honom.

Jag vaknade upp någonstans långt upp i landet, var exakt vet jag faktiskt inte, men stoppet i Älvsbyn kom perfekt, för där kunde jag gå ut, känna på vintern och dricka mitt morgonkaffe innan tåget rullade vidare upp i Norrland. I Boden, så bytte vi tåg, och nu vände tåget in mot landet och utanför fönstret på tåget rullade ett vackert vinterlandskap fram, med strålande sol och gnistrande snö.

Så äntligen kunde jag då stiga av tåget på Abisko turiststation och knata den sista biten upp till stationen och checka in för några sköna avkopplande, tysta dagar, för här råder en tystnad som man inte är van vid hemma i storstaden. Även om tågen far förbi och tutar och bilar susar fram på vägen, så är det ändå ett skön lugnande tystnad som råder här uppe.

Ikväll, blir det inget fotograferande, bara de här bilderna jag tog på fri hand medan jag drack mitt kaffe och bara tog in att jag faktiskt är här. Ikväll skall jag vila, äta gott, krypa upp en stund i soffan efter middagen med mitt glas vin och bara känna att Yes, I did it!

20130318-_DSC2641
Som ni ser, björken är inte så färgglad just nu, men det som direkt slog mig när tåget närmade sig Abisko, att det är ändå trots sin avsaknad av färger så häftigt, för helt plötsligt är denna natur som jag hittills sett mest färgsprakande, avskalad och grafisk. Så jag ser redan fram mot morgondagen då jag still skall ge mig ut med kameran.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till I did it!

  1. Mia skriver:

    Ha en underbar ledighet.

Kommentera

