Inspirationsdag

Igår var jag på en inspirationsdag i landskapsfotografering. Vi samlades kl 13.00 på dagen nere på Stora Amundön, för att under ganska många timmar, vandra runt fotografera, bli inspirerade, diskutera kompositioner, få nyttiga tips om landskapsfotografering, men också tekniska tips. Ledare för denna inspirationsdag var en välkänd person för mig, och en för mig lite mindre känd person, nämligen Magnus Lindbom och Stefan Isaksson. Stefans bilder har jag sett en hel del av och alltid tyckt väldigt mycket så jag såg verkligen fram mot att få höra hans filosofi om landskapsfotografering. Magnus har jag som sagt, genom åren hunnit med att träffa på många workshops så det var roligt att återigen få lyssna till Magnus tankar.

Vi hade ju länge väntat och väntat på våren och vårvärmen och när jag kollade väderleksrapporten på morgonen såg den faktiskt riktigt hoppfull ut för en dag och kväll med fotografering ute på Amundön.. Men se, tji fick vi.. Igår kändes det verkligen som våren gjorde sitt definitiva intåg, strålande sol från en klarblå himmel.. Kanske inte just det optimala när man skall fotografera landskap…Tänk, aldrig blir man nöjd.

Men innan solen började stråla från den klarblå himlen hann vi med en rivstart i skogen som finns på Amundön. Vi släppte loss allihopa bland knotiga träd, förvridna grenar och själv, så gick jag igång rejält på lite fjolårslöv på marken.

20130413-_DSC2879
20130413-_DSC2885
20130413-_DSC2888
Tänk, att lite nästan förmultnade fjolårslöv kan få mig att gå igång så, men också fascinerande att se det vackra i dessa gamla löv, se de lite avskalade, mjuka färgerna som dessa snart helt förmultnade löv skapar.

Vi vandrade vidare i skogen och jag stannade till en liten stund och frågade snällt ”magistern” och jag kunde få stanna och fotografera bland dessa fantastiska formationer som ett träd kan skapa alldeles på egen hand, när ingen mänsklig hand är där och försöker styra

20130413-_DSC2891
Så kom solen och fotograferande blev nästintill omöjligt, men istället slog vi oss ner vid stranden och njöt av den värmande solen, medan Magnus och Stefan med entusiasm, delade med sig av sina kunskaper och det var många nya tankar som fick ta form i mitt huvud. Vi vandrade vidare under glada samtal gänget på 14 personer, för vi hade snabbt funnit varann vi som inte kände varann sedan tidigare och vi hade ju alla någonting gemensamt, nämligen intresset för att fotografera landskap.

Vi vände tillbaka ut mot Amundsöns klippor för att vänta in kvällsljuset och solnedgången. Medan Magnus och Stefan diskuterade komposition med praktiskt så vandrade själv runt för att leta kompositioner. Jag hade ju som ett litet mindre glatt brev på posten fått tillbaka mitt ryggproblem, så klättra ner för en brant klippa var kanske inte det optimala för mig.

Det är ju faktiskt också så, att medan man väntar på det sköna kvällsljuset, ja, då är det bästa sättet att utnyttja tiden att gå runt och bekanta sig med platsen, fundera över intressanta kompositionsidéer. Ja, just det dricka lite kaffe och äta sin medhavda macka måste man ju med.

20130413-_DSC2892
20130413-_DSC2903
Så kan man ju alltid göra en stilstudie på sin fotokompis, Eva Williams

20130413-_DSC2898
Så kom då det sista kvällsljuset och den här stunden på dagen ute vid havet är nog den stund jag älskar mest. Här är en bild, som jag arbetade med en bra stund  innan ljuset kom för att försöka få till kompositionen och vara beredd när det var dags.

20130413-_DSC2907
Så dagens sista bild innan det var dags att i mörkret gå tillbaka till bilarna.

20130413-_DSC2920

Det var nästan mörkt, men se kameran den ser fortfarande.

Så, det var två trötta tjejer som nöjda med dagen satte sig i bilen och åkte tillbaka hem.

Avslutningsvis vill jag tacka Magnus och Stefan för en skön dag ute på Amundön, med många nya idéer och tankar. Det blev just den där inspirationsdagen jag så väl behövde.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inspirationsdag

  1. Patrik Blom skriver:

    Gillar dom två sista, härligt ljus i dom!
    mvh
    Patrik

Kommentera

