Österlen del 2 – eller vems väckning ringde mitt i natten

Här fortsätter berättelsen om några workshopdagar nere på Österlen. Dagar där vi fotograferat, skrattat, diskuterat, förkovrat oss i landskapsfotografins svåra konst.

På dagarna när solen varit för stark och övriga högst onormala människor passat på att vända den bleka näsan mot skyn för att dyrka solen. Ja då har vi landskapsfotografer istället, passat på att dels ta igen lite förlorad sömn, gå igenom och arbeta med våra bilder och sist, men absolut inte minst haft bilddiskussioner.

Helgens första bilddiskussion var det dags för på fredag eftermiddag och två bilder skulle väljas. Det fick bli en från morgonen i Brösarps backar och en från kvällen innan vid Stenshuvud. Den från Stenshuvud, den hittar ni överst i förra inlägget men från Brösarps backar valde jag den här.

20130524-_DSC4540
Kvällens fotografering var vid Sträntemöllan, också ett ställe jag besökt tidigare. En underbar plats, gömd i bokskogen så jag såg verkligen fram mot att komma dit igen. Fast vägen dit var kanske inte det allra enklaste, iallafall inte i våran bil. För nu hade jag tagit över körningen och voila, så hade vi i ett endaste litet huj tappat bort alla. Men vadå, där bak i bilen kom glada tillrop om ”vi hittar inga problem”.. jodå, vi hittade tillslut efter en liten sightseeing som min nyinskaffade GPS ledde oss ut på. Men som vi förklarade för Patrik som snällt stod och väntade på oss på parkeringen. Vi ville ju bara vara hjälpsamma och reka nya fotoplatser för honom, inför kommande workshopar på Österlen.

Vi vandrade genom den underbara bokskogen där träden klättrade utefter de stora branterna och bokkronornas löv skapade det där alldeles speciella ljuset som man bara hittar i bokskogen.

Jag väntade lite med själva fallet och värmde istället upp på marken bland de små förgätmigejen som lyste så vackert blå

20130524-_DSC4648
Sedan sådär lagom uppvärmd klättrade jag ner och fastnade en stund bland blommor och blader innan det var dags att ge mig på fallet

20130524-_DSC4670
20130524-_DSC467220130524-_DSC4684
Patrik och Peter berättade också att tyvärr, väderleken såg inte hoppfull ut. Det skulle regna en massa under natten och den tidiga morgonen, men som det proffs dom är… hade dom redan en plan B – så väl hemma stod det uppdukat lite goda drycker i ett hemligt rum på vandrarhemmet. Så kvällen avslutades med att skratten från oss workshopdeltagare hördes vida omkring för si, vi var ett gäng som kunde skratta och ha roligt, trots att vi nyss lärt känna varann.

Så, när klockan närmade sig halv tolv på kvällen var det dags att krypa i säng och jag som fått det högtidliga uppdraget att vara ansvarig för väckarklockan i vårt rum, tog definitivt mitt uppdrag på fullaste allvar.

Så därför började väckningssignalen på iphonen ljuda redan kl 02.30.. ja, jag menar utifall att… man vill ju inte försova sig när vi skulle åka ut och fotografera kl 08.00 nästa morgon. Tror ni jag fick något tack för min framsynthet att alltid vara i tid, nejdå… För att min kära rumskamrat var av en helt annan åsikt, tycker iallafall jag var lite underligt, men ok, när hon tröttnade på att jag kl 02.40 snoozzade för tredje gången i sömnen. Ja, just det, jag har nämligen lärt mig att trycka på snoozzknappen i sömnen… Då vaknade jag när hon allt annat än försynt sa till mig att stänga av den förbaskade telefonen..

ok, ok.. och sedan kunde vi lugnt sova vidare tills den ringde igen kl 07.00 på morgonen 🙂

På morgonen åkte vi halva gänget iväg till Vårhallarna och andra halvan till Brantevik.

Här begick jag väl dygnets andra misstag för jag fick förmånen att låna Patriks objektiv med dom rejäla filtren på och glömde liksom kolla om autofokus var påslaget på objektivet.. Så där har ni förklaringen till att följande två bilder kanske inte är helt skarpa.. Men vadå, måste man kolla allting.. eller vad tycker ni??? 😉

20130525-_DSC4698
20130525-_DSC4702
20130525-_DSC4723
och det var inte förrän jag tog den sista bilden här som jag insåg, oopps.. kanske man skall slå på autofokusen på objektivet.. Det står visst i instruktionsboken att det liksom underlättar när man inte fokuserar manuellt. Så därför fick förmiddagens sista bild bli något ångestfyllt svartvit.

20130525-_DSC4736För en lätt ångest drabbade mig nog när jag insåg dagens hittills tredje misstag. När jag fyllt termosen med kaffe hade jag i mitt lätt förvirrade tillstånd där strax innan åtta på morgonen glömt sätta på innerkorken i termosen.. men ibland skall väl även en klantfia som jag ha lite tur.. för halva termosens innehåll hade bara färgat min vita handduk som låg i kameraryggen alldeles brun.. Resten av ryggans innehåll var därför helt kaffefritt och så var väl nästan jag också tills någon förbarmade sig över mig och gav mig lite varmt kaffe.

Väl tillbaka hemma igen, blev det en snabb inladdning av bilder och sedan gällde det att plocka ut två stycken till eftermiddagens bildkritik och den här gången, fick det bli mina förgätmigej och bilden på fallet som ni kan se ovan här i inlägget.

Det är lika spännande varje gång med de här bilddiskussionerna för trots att vi varit på samma ställen, så ändå, så olika bilder, så olika kompositioner, vilket alltid är lika inspirerande.

Fortsättning följer från helgen i nästa blogginlägg, för tänk, vi har ju bara kommit till lördag eftermiddag en så länge och fortfarande kvarstår det ju en kvällsfotografering och förhoppningsvis en morgon, om nu vädret bara vill

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

