Åter till Bräckan

Jag tog mig en liten snabbtur ner till Fjärås Bräckan idag. Senast jag var där hade jag spanat in några liljekonvaljblad så jag chansade att det kanske blivit lite blommor. Jag har länge letat efter liljekonvaljer att försöka fotografera med macrot.

Jodå, några små blommor hittade jag allt, men dom var lite svårtillgängliga då det var mitt inne i bladhavet dom blommade. Då är det inte lätt att komma intill, för jag hade inte lust att krossa halva liljekonvaljbladsbeståndet i min jakt. Till slut hittade jag iallafall några små klasar som inte gömde sig mitt inne bland bladen.

20130602-_DSC4989
Dom små skira blommorna som är så vackra, men ack så svåra att fotografera… iallafall började jag ganska snart inse detta

20130602-_DSC5015
20130602-_DSC5021
20130602-_DSC5028
Det var väl inte bara liljekonvalj som fastnade på sensorn idag. För när jag lämnat den lilla gruppen av liljekonvalj, gick jag på ny blomsterjakt med macrot som enda vapen.

20130602-_DSC5034
20130602-_DSC5044
20130602-_DSC5096
Tillslut efter en kopp kaffe inne på naturrum, där även den största och förhoppningsvis godaste av deras kakor så landade jag i blåbärsriset vid en liten skogsstjärna.

Hmm, jag har nog aldrig varit medveten tidigare om hur skir och liten den här blomman är. Stjälken ja, den har ävl ungefär samma tjocklek som en systråd. Så ni kan kanske gissa att försöka fotografera denna lilla blomma var nog inte det lättaste. Varje gång jag andades ut, kändes det som den rörde på sig.

20130602-_DSC5104
20130602-_DSC5107
20130602-_DSC5121

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

