Midsommar på Sniperberget

Alla vi som vuxit upp i Bergum har nog någon gång, eller många gånger firat midsommarafton på Sniperberget. För där har Bergums hembygdsförening ordnat midsommarfirande i över 60 år.

Vädret såg lovande ut så jag åkte upp ganska tidigt för att få bästa parkeringen såklart, men också tyckte jag den kunde vara kul att se förberedelserna och när dom reser midsommarstången.

Det var som vanligt en del välkända ansikten jag såg däruppe och även jag blev nog igenkänd även om dom som hälsade kanske inte riktigt kunde placera vem jag egentligen var. För det var ju några år sedan jag var däruppe senast.

Midsommarstången låg redo på marken när jag dök upp och en och dom sista förberedelserna var i full gång

20130621-_DSC5471
20130621-_DSC5475

Alla dessa vackra folkdräkter som var däruppe och en av Bergums Folkdanslags nestor och eldsjäl fångade jag på bild
20130621-_DSC5485
Vem vet, om några år kanske den här lilla tjejen är med och dansar i folkdanslaget, fast just nu var det mest bus och spring i benen som tog upp hennes tid

20130621-_DSC5474
20130621-_DSC5478
20130621-_DSC5490
20130621-_DSC5507
Så var det dags att kalla på några starka armar för nu var det dags. Midsommarstången skulle resas i sin fulla längd. Notera också på bilderna att fortfarande är himlen härligt midsommarblå , men tyvärr, det varande inte så länge till

20130621-_DSC5494
20130621-_DSC5495
20130621-_DSC5503
För när väl midsommarstången var på plats, och musikanterna stämt sina instrument för att bjuda upp till dans runt stången, ja då öppnade sig himlen och allt var nästan precis som vanligt. För vad är en midsommar utan regn. Även om den här regnskuren, kanske var modell värre.

20130621-_DSC5519

Men vadå, vi är väl av vikingasläkte, så inte stoppas vår dans av lite regn, för visst kan man dansa runt midsommarstången med paraply i handen

20130621-_DSC5534
20130621-_DSC5529
20130621-_DSC5530
Själv insåg jag där jag stod under dom täta grenverken för att försöka undkomma regnet att vad sjutton gör mitt regnställ i bilen, en bit bort på parkeringen. Det borde ju vara med i väskan. Så jag kände mig som Sveriges meste amatörmidsommarfirare, som inte hade med mig en ett endaste litet miniparaply och fick försöka rusa till bilen och åka hem. För väl framme vid bilen kunde jag konstatera att jaha, nu var årets första utomhusbad genomfört och det fullt påklädd.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

