Vad fint det blivit

20130719-_DSC5981

Hela den här första veckan av semestern har jag ägnat åt att göra ordning mitt vardagsrum.  Mitt vardagsrum har under en ganska lång tid sett ut som någonting som katten släpat in. Jag har tänkt länge att jag måste göra om det och köpa nya möbler, för de gamla, ja, dom har liksom gjort sitt. Tänk er själva, aprikosfärgad skinngrupp från slutet av 80-talet a la Skinngruppen och till det ett glasbord, med marmorunderrede även det i aprikos. Kan ni se bilden framför er, får ni rysningar av minnen från den tid som var, med svulstiga aprikosfärgade möbler. Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig föll för trenden med ”ballonggardiner” där gick likosm gränsen.

Jag hade väl ett litet hum om hur jag ville ha det, och så i våras sprang av en ren slump på ägarna till Boconcept, som inför ett kvällsevent på jobbet, gjorde en liten installation med fotölj och bord i vår butik på Skånegatan. Tja, ni som känner mig vet ju att jag alltid måste lägga mig i och tjöta lite. Den här gången var det bra, för snart stod med deras katalog i handen och tänk, där var soffan med stort S. Jag hade nämligen vissa specifika önskemål. Den skulle vara snygg, bäddbar, bekväm, och gärna med en divan. Fast det där med divan, hade jag nästan börjat skippa, då en sådan soffa tar plats och plats är någonting som saknas i den här lägenheten förutom väggkontakter.

Då fick jag se soffan med stort S. Snygg, bäddbar och tänk, sitsen kunde vecklas ut till en vilstol. Perfekt ju!

Så jag slog till, beställde soffan och fotölj och en lite rolig grupp med runda bord.

Sedan har jag ägnat mycket tid åt att slänga och röja. 15 par skor åkte till tippen, böcker i massor åkte iväg, gamla fula tavlor som hängde på väggarna åkte ut och så i måndags kväll ställde syster yster, världens bästa svåger och två starka vänner upp och hjälpte till att bära ut hela det där gamla möblemanget som jag beskrev ovan. Inkl en gammal matta, som sett bättre dagar. Iof har det hängt med länge, länge, då den är ett arvegods som finns med på bild hos min farmor o farfar som är taget 1937. Dom kunde göra kvalitetsmattor förr.

Jag har resten av veckan, städat, dammat, rivit ner gardiner, flyttat ett stort skåp, slängt mig med dödsförakt in på IKEA för shopping. Köpt blommor, handlat förlängningssladdar, handlat kuddar och nu är det nästan klart. Bara ytterligare någon egen tavla skall upp. För nu skall väggarna prydas av egna bilder så när som på två tavlor som jag aldrig gör mig av med.

Och gissa hur nöjd jag är. Ni vet, ni planerar och försöker visualisera en bild hur det skall bli färdigt när allt är på plats. Tänk, det blev precis så fint som jag hade hoppats.

Fast paniken låg på lur ett kort tag när dom levererade soffan och fåtöljen. Fotäljen skulle väl iof inte levererats nu, eftersom benen var försenade, men ok, det kan jag leva med. Däremot var inte soffan monterad.

Ni som känner mig och kunnat konstatera jag har inga tummar, inte ens mitt i handen, eller långt uppe på armarna, dom saknas helt och nu stod jag där med en skiss hur monteringen skulle göras och jag fattade ingenting. Paniken låg på lur, butiksägarna på semester och killarna som bar upp soffan, skulle bara leverera. Då mina vänner var tårarna inte långt borta. Men se, dessa två underbara killar insåg att här är en kvinna i nöd. Rev upp paketet med skruvar och voila på 10 minuter stod allt på plats. Så nu skall jag strax, slänga mig ner i soffan och njuta av hur fint det blivit.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

