Dagens uppgift i skolan

Så har vi kommit till dag 2 i vår sommarskola, Naturfoto och på programmet idag stod att vi skulle göra en dokumentär serie av 5 bilder från Ryfors Bruk. Bilderna skulle passa i ett reportage i lördagens bilaga i GP och vi skulle också endast använda formaten 1×1, 1×2 o 1×3. Jodå, jag tog mig ann uppgiften med min vanliga entusiasm, men ni som känner mig, vet att någonstans på vägen så hände det något. Den här gången var det helt enkelt så, att eftersom GP sänder 20 stycken fotografer för detta uppdrag och jag som vanligt var sist, så var det kört.

Nu var det ju så, att här har jag kört 16 mil en väg, och tillråga på allt kommer jag försent och  dealen med tidningen är  att ingen milersättning utgår. Men eftersom räkningarna ligger på hög hemma på hallbyrån och kontot är tomt var jag tvungen att försöka använda min fantasi och försöka utnyttja dagen för ett litet extraknäck.

Eftersom jag råkar ha en polare på Veckans affärer så ringde jag snabbt honom och dealen var klar. Då jag stod  50 meter från Sveriges äldsta golfbana så  självklart, ämnet  var kockrent – ett reportage om krisen bland Golfbanorna.

Varsegoda, här nedan kommer ett rykande färskt reportage om dagens Golfbanekris

EKONOMISK KRIS BLAND GOLFBANORNA

AL2120130731-_DSC6128

För ca 15 år sedan då var det den stora byggboomen för dagen, att omvandla igenväxande åkermark till Golfbanor. Köerna till klubbarna för medlemskap var längre och hetsigare än inför ett biljettsläpp till en konsert med Bruce Springsteen på Ullevi i Göteborg.

Idag är är situationen en annan, klubbarna har problem, medlemmarna börja fly från klubbarna och kräva tillbaka sin insats. Nya intressen pockar på sin uppmärksamhet, som den senaste flugan bland Land Rover-maffian, naturfotografering. Ett intresse som kräver nya investeringar och golfbagarna har slängts ut från garderoben till förmån för  fotoryggsäckar fyllda med tunga telen och fjäderbehängda kamoflagekläder.

Idag ligger greenerna i stor sett öde och tom flaggan som markerar 10:e hålet hänger deprimerande i den varma sommarbrisen.

AL2220130731-_DSC6130

De övergivna golfbollarna som ligger och skräpar bland det kvarlämnade  fjolårsgräset är det ingen som längre är intresserad av. Förr sprang ungarna och samlade golfbollar för att sedan sälja till den mer sparsamma golfspelaren, nu är det ingen som längre bryr sig.  Dessa golfbollar , som om ingenting görs, kommer att utgöra en tickande miljöbomd inom en 10-årsperiod  brisera och explodera.

AL2320130731-_DSC6140
Personalen har sagts upp och skräpet samlas på hög i de få papperskorgarna som ännu inte vandaliserats av ortens ungdomar, som på detta sätt protesterar mot att man inte kan göra om det gamla klubbhuset till ungdomsgård istället för att bara låta det stå och förfalla.

AL2420130731

När golfsporten var den snabbast växande fritidssysselsättningen i Sverige, då stod företagen på kö, för att köpa en reklamplats. Idag är sanningen en annan. Golfklubben kämpar förtvivlat för att försöka hitta nya sponsorer och på detta sätt lösa den ekonomiska krisen.

AL2520130731-_DSC6142

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

