Abiskojokken

20130917-_DSC6770

Det var inte bara abstrakt vattenkonst idag när jag grottade ner mig i Abiskojokken. För även några av de mer traditionella kompositionerna gav jag mig på. Visst, jag har tagit många bilder tidigare från jokken, men återigen, ingen dag är den andra lik. Så även om jag tappat räkningen vid det här laget hur många timmar jag lagt vid jokken med kameran, så nog känns bilderna nya ändå.

Bl. a fascinerades jag av alla de små växterna som klamrade sig fast utefter kanjonväggen. Tänk att dessa små träd och buskar hittar lite jordmån att fästa sina rötter i och också finna näring från

20130917-_DSC6662
Det är också spännande att se hur vädret hela tiden förändras. Idag dansade molnen i reafart över Noulja. Ena stunden var fjället alldeles täckt av en grå tjock massa av moln, för att en liten stund senare bada i sol.

20130917-_DSC6664
20130917-_DSC6682

Som ni kanske förstår vid det här laget, blev det mycket vattenbilder och många bilder på jokken, för efter förmiddagens stund däruppe, så återkom jag till jokken även under eftermiddagen.

Eftermiddagen kändes väl lite segare än förmiddagen, men vadå, det var skönt att bara sitta uppe vid jokken och dricka lite kaffe och filosofera över livet. Det är nog få ställen som är härligare att sitta med sitt eftermiddagskaffe och det är ju också de här stunderna jag tar med mig hem och plockar fram ut mitt lilla hjärnarkiv när det känns grått, tungt och trisst hemma.

Jag lämnade jokken uppströms efter en stund och drog mig över vägen och hittade efter en liten promenad en annan vy där jag inte kommer ihåg att jag varit tidigare, så ni ser, även om jag varit vid jokken så mycket så jag inte kan hålla räkningen så hittar jag ändå nya små ställen

20130917-_DSC6776
När jag stod där så hittade vinden mig igen och det var inte en liten lagom kvällsbris, som bara mjukt svepte förbi mig. Nej, den här vinden tog i för kung och fosterland kändes det som en kort stund, men vadå. Den fick hjälpa mig med dagens sista bild och skapa lite rörelseoskärpa i växterna

20130917-_DSC6782
Sådär, nu är det det dags att avsluta dagens glas vin och fundera över om man kanske skall beställa lite påfyllning innan min kuddkompis lockar på mig. För en sak är säker, även om jag har semester så oj vad trött jag är när kvällen kommer. Kan det vara överkonsumtionen av frisk luft jag just nu håller på med

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

