En bild blir till…

Det finns många olika sätt att skapa en bild. Här följer ett sätt.  För nu har det ju varit väldigt tyst ett tag här på bloggen, eller vad tycker ni? Men faktiskt är det så att ibland, kan även undertecknad vara lite frånvarande eller sakna något att både prata och skriva om.

Nu var det ju inte mitt bloggande det här inlägget skulle handla om, utan hur en bild ibland kan bli till.

Jag satt en av dagarna däruppe i Abisko vid jokken, för det var här jag var. Dagen innan under en regnig eftermiddag hade jag gått igenom bilderna från dagen innan från jokken för att se, vad var bra, vad var riktigt bra och vad borde jag göra om… Så efter att under en ganska lång stund arbetat vid kanten av jokken insåg jag, nej, här tryter liksom idéerna och inspirationen.. Jag måste göra någonting annat.. Men vad?

I de här situationerna när jag känner så, har jag min räddare i nöden, i ryggsäcken, nämligen min termos fylld med rykandet hett kaffe. Så jag slog mig ner där på en sten, hällde upp en kopp kaffe bara för att njuta en stund av bruset från jokken, lugnet, naturen, luften och känslan av att bara vara där. Så satt jag och började titta mig omkring bara så där som man kan göra ibland och pang, så rätade jag på ryggen. För där lite halvt gömd mellan de stora stenblocken såg jag något, linjer, färger, former och spännande såg det ut också.

Kameran stod där bredvid mig på sitt stativ och jag tittade lite lojt på den, nja, jag dricker upp mitt kaffe först, sen kanske… Men jag kan ju alltid med kaffemuggen i ena handen och mobilen i den andra, ta en liten instagrambild och skicka iväg.

Så jag reste på mig och gick iväg bort mot den lilla halvt gömda stengrytan och tog en bild…

20130919-IMG_0920.. och jag insåg, jag har hitta någonting som jag vill försöka skapa någonting av…

Kaffekoppen, ja, den for nästan åt ett håll och mobilen har väl aldrig åkt så snabbt ner i fickan.. Ja, just det, cigaretten den släckte jag halvrökt för nu ville jag fotografera igen.

Sp dubbelvikt, halvt lutande åt höger och ibland åt vänster började jag arbeta med stengrytan. Jag blev bara mer och mer fascinerad av alla linjer, former och färger, som naturen under många hundra år skapat alldeles på egen hand. Så slätt, så mjukt, så lent och så vackert.

Ja, jag glömde nästan av  att tiden gick mot lunch där jag nästan krälade, stod på alla fyra, vek mig som en fällkniv och lirkade med stativet för att försöka hitta den bästa vinkeln med kameran. Flyttade stativet försiktigt några centimeter, lossade lite på kameran och riktade in den ytterligare någon centimeter.  Så höll jag på länge och  nästan en timma senare, ja, då rättade jag på mig igen och insåg, oopps, det var visst både lite blött och smutsigt här, men vadå, vad gör det, för jag hade haft en härlig stund, bland naturens alldeles egna skapelse.

Det här var till slut en av bilderna jag kom hem med på minneskortet i den stora kameran

20130919-_DSC6822
Tänk egentligen vilka vackra former man kan hitta ute i naturen om man bara sätter sig ner en liten stund och börjar studera vad man har framför sig. Visst det storslagna landskapet är vackert, men i det storslagna, ja där kan den verkliga juvelen gömma sig om man bara letar lite, eller sätter sig ner i lugn och ro med en kopp kaffe. Så stanna upp, titta, begrunda, se dig omkring, sänk blicken, lyft den, men framförallt se dig omkring med nya ögon.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En bild blir till…

  1. Halina skriver:

    ”Så stanna upp, titta, begrunda, se dig omkring, sänk blicken, lyft den, men framförallt se dig omkring med nya ögon.”… så sant…
    Mycket spännande bild med läckra linjer. Fin lyster i färgerna 🙂
    Hälsningar Halina

Kommentera

