Söderåsen del 1

20131025-_DSC7084

Då var jag hemma igen efter en intensiv helg nere i Söderåsen. Den här gången var det workshop med Patrik Larsson . För vilken gång i ordningen har jag faktiskt nästan tappat räkningen på, men det var iallafall fjärde gången nere i Söderåsen.  Ni, som är vana vid att jag alltid brukar hinna med att blogga under helgen, undrar kanske var dom hänt, har jag blivit långsam och slö. Nejdå, kära vänner, men vi hade ju ett helt gudomligt väder. Alldeles lagom grå himmel, som svepte in hela naturen i den perfekta softboxen och gjorde att vi kunde fotografera nästan hela dagen och det gjorde vi också. Förutom paus för lunch någon timmas bilbehandling för att ta fram bilder för dagens bildkritik och så pang ut igen. Så, mina kära vänner, den här gången fick faktiskt bloggande stå tillbaka, ja, jag hann nästan inte med att gå igenom bilderna och framkalla två stycken till bildkritiken på lördag kväll. Men vadå, är man nu på en workshop i landskapsfotografering, ja, då går fotograferande före bloggandet och framkallande. 

Syster yster, Jens och jag svängde in på Naturrums parkering alldeles lagom till lunchen och efter att ha fyllt våra magar med god mat gav vi oss raka vägen in i ravinen för en liten smygstart.  Två timmar senare kom vi ut igen lagom uppvärmda inför workshopen och rejält på G inför denna. 

20131025-_DSC7092
Så drog vi upp till Pensionatet där Patrik och Peter mötte oss med stora famnen och vad skönt, samma rum som förra helgen. Så oron att gå till fel rum mitt i natten, den var i och med detta undanröjd. Det var idel nya ansikten för mig vilket var jättekul, tänk ett gäng med nya människor att lära känna och umgås med ute i bokskogen en hel helg, det ni!

Vi drog ganska omgående upp på Kopparhatten. Solen går ju ner så tidigt vid den här tiden på året och redan kl 18.00 skulle det ju mörkna.

Det hanns med några bilder, innan kvällningen började komma krypa in över åsen, som en liten lagom uppvärmning inför nästa morgons fotografering. 

20131025-_DSC7099
Naturligtvis var jag tvungen att kolla hur det stod till med färgerna i ravinen den här veckan. Så jag stegande ganska snart till min vanliga utsiktsplats

20131025-_DSC7103
Så började som sagt mörkret och kvällen sänka sig över Kopparhatten och sista bilden för kvällen blev den här

20131025-_DSC7115
Lördag morgon, och tänk, vilken lyx, sova ända till kl 06.00 innan det var dags att stiga ut och bege sig tillbaka till Kopparhatten. Idag var målen för min fotografering björken, för självklart måste även jag fotografera Sveriges mest fotograferade björk, eller hur? Fast jag inser att den nog behöver en liten vända till i bildbehandlingen, men det tar vi en annan dag.

20131026-_DSC7132
Nu var jag nöjd med utsikten från ravinen så vände mig inåt istället och alla härliga träd och orangefärgade marken under

20131026-_DSC7148
Naturligtvis vandrade vi ner i ravinen där jag ville göra ett nytt försök med gårdagens motiv och det är bara att konstatera, att det är inte alltid så lätt att hitta tillbaka till exakt samma plats att placera sig, några centimeter åt höger eller vänster kan spela en stor roll. 

20131026-_DSC7167
Skärån som rinner genom ravinen är spännande och formationer och mönster bildas i vattnet som man ju alltid kan göra någonting med 

20131026-_DSC7175
Nu kurrade det rejält i magen så lunchen på Naturrum den satt gott i magen. Det var också dags att vinka hejdå, till ravinen för resten av helgen skulle tillbringas uppe i Klövaravinen, men tänk, den kommer jag ägna ett alldeles eget blogginlägg om. 

Så fortsättning följer imorgon…. 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Söderåsen del 1

  1. Gert Olsson skriver:

    Riktigt snyggt! Ser att ni haft härliga förutsättningar.

  2. Camilla skriver:

    Jättefina bilder. Gillar dina virvlar. Läckert. Syns ni hade en super helg.

  3. Magnus Höög skriver:

    Fina Bilder Agnetha! Jag får nog samla ihop mig och åka ner för att vara med nästa år 🙂

Kommentera

