Skogsmulle

20140106-_DSC7617
Ja, vem vet, snart kanske jag kvalar in bland skogsmullarna för nu var det dags igen för en tur till Trollskogen.

Det var ju faktiskt bara några dagar sedan jag var här senast och dagarna emellan mina besök har jag  ägnat åt att gör skäl för lönen. Bokslutstider betyder arbetstid i massor inkl en snabbutryckning upp till Skövde. Så imorse utsövd och pigg igen kände jag att jag trotsar allt vad väderleksprognoser heter och sticker ut i skogen igen och kopplar av. Kanske egentligen den mest geniala idéen eftersom jag kände att ryggen inte mådde bra. Men vadå, med två voltaren innanför västen, eller rättare sagt skvalpande i magen så skulle nog det onda släppa. Sedan som en lite extra krydda härlig skogsluft kan ju bara vara bra eller??

Jo, det hade det säkert varit, om jag lämnar kameraryggsäcken hemma, men vadå, man kan ju inte tänka på alla detaljer och man får ju inte heller vara främmande att testa nya idéer om hur man läker ett begynnande ryggskott.

Jag skall väl erkänna direkt, det var inte det bästa botemedlet mot det begynnande ryggskottet, däremot var det det bästa botemedlet mot stress och med så fort jag steg ur bilen och tog mina första steg in i skogen, passade vinden på att svepa bort alla mina jobbtankar. Nu var det istället skogens sus och lukter som fyllde ut det tomrummet i hjärnan.

Jag hade idag bestämt mig för att följa stigen hela vägen bort genom naturreservatet och till ett vattenfall jag hört om.

Första stoppet gjorde jag dock vid den pyttelilla bäcken som rinner så vackert genom mossan, för igår kväll innan jag somnade låg jag en stund och funderade över hur jag skulle komponera den här lilla bäcken annorlunda mot senast. Ja, ja.. jag vet, somliga räknar får när dom inte kan somna, jag ligger och funderar på hur jag ta mig an en komposition i skogen på ett annat sätt. Vilket sätt som är det bästa, ja, inte vet jag, men så här blev iallafall dagens resultat av mina tankar innan jag somnade igår kväll

20140106-_DSC7609
20140106-_DSC7610
Jodå, tillslut kom jag bort till rastplatsen och en bit bort kunde jag se vattenfallet, men med en rygg som jag inte var riktigt kompis med insåg jag att det här vattenfallet får vänta till nästa gång. Istället slog jag mig ner vid vindskyddet och hällde upp en mugg kaffe och tog fram min färska kanelbulle istället. Tänk, då kom regnet och där satt jag i skydd i vindskyddet och tittade på hur det strilande ner. Men lite tur skall man ha, för när kanelbullen var uppäten och kaffet uppdrucket, ja, då slutade det regna och jag insåg att jag kanske borde ta mig tillbaka till bilen i samma lugna och försiktiga takt som jag tagit mig hit.

Två små fotostopp på vägen tillbaka till bilen vågade jag mig på och det första blev vid en liten bäck som helt plötsligt bara fanns där.

20140106-_DSC7614
Den här gången vågade jag mig inte ner till ån. Det är brant och med den här ryggen vågade jag inte ta några risker, för just det, den hade liksom inte blivit bättre snarare tvärtom.

Vad gör väl egentligen det, när naturen ser ut så här utefter stigen.

20140106-_DSC7616
Jodå, jag lyckades ta mig tillbaka till bilen, någotsånär torrskodd och torrklädd. Men bara jag väl satt mig tillrätta och tryckt på startknappen till motorn, så kom regnet och det kom ett rejält regn, så jag hade iallafall tur med vädret idag och det är ju alltid något.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

