Nu är det dags igen

Tjohoo, nu börjar våren för imorgon åker jag ner till Söderåsens nationalpark. Vilken gång i ordningen, ja, det har jag nästan tappat räkningen på. Dock vet jag så mycket som att i år blir det 5-års jubileum därnere. För det var våren 2009 som jag första gången kom dit ner och upptäckte denna underbara plats. Då var det den här utsikten som jag förälskade mig i och tänk, den kärleken har bestått
25042009_6684
Sedan har jag återvänt dit, igen och igen och igen, eller som en kompis uttryckte det, när hon fick reda på att jag skall åka ner igen – men Agnetha, du kommer snart se ut som ett bokträd. Ja, sämre saker finns det att likna, för finns det något vackrare än en bokskog på våren, när musöronen precis börjar spricka och den där alldeles speciellt skira grönskan skapas.

Den här våren har jag ju två stycken turer ner till Söderåsen att se fram mot, för imorgon när jag åker ner, ja då är det ju bara en liten uppvärmning inför vad som komma skall om två veckor. För då är det dags för en workshop igen därnere. Hmm, tänker kanske någon nu, är du inte fullärd snart – nej, det blir jag aldrig – och är man nu en gång för alla en workshopoholic, ja, då är det liksom en nödvändighet att åka iväg på en workshop åtminstone nån gång per år, helst två eller tre, för att stilla behovet.

I år är ju våren tidig, så det skall definitivt bli spännande att se hur lång bokskogen kommit där på sluttningen av Skäralidsravinen och icke att förglömma, Klövaravinen. Just  det, ni som följer den här bloggen, minns kanske min kamp med Klövaravinen, en kamp som jag kände jag vann i höstas, så nu är det bara på’t igen och hälsa på i denna spännande ravin.
20130426_2939
Så nu, ligger alla batterier på laddning, kameraväskan är ommöblerad och redo för helgens begivenheter som får bli startskottet, och vilket startskott sen, för vårens små fotoresor. Det kommer bli några turer ner till härliga Skåneland, för när mina två turer till Söderåsen är över, ja, då väntar Österlen några veckor senare. Det ni, det är inte heller fel att se fram mot, att under en långhelg, få vandra runt bland rapsfälten, sitta och dricka kaffe tidigt på morgonen i Brösarps backar, eller sent en kväll lyssna till hur havet sakta rullar in mot stranden nere vid Stenshuvud eller vid Haväng.

Men som sagt, det ligger några veckor fram, nu är det Söderåsen som gäller med dess bokskog, som växer uppefter ravinen, dess mäktiga stup och härliga fågelsång och där grenarna från träden sträcker sig ut över ravinen. Ja, jag har sagt det förut och jag säger det igen, tack och lov för den hobbyn jag har, som har gjort att jag upptäckt, så mycket vacker natur här i Sverige – för Sverige är fantastiskt!
20130427_2992

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

