5 år med Söderåsen

I år var det 5 år sedan jag första gången besökte Söderåsen och den underbara Skäralidsravinen. Första gången jag kom dit var på en workshop med Patrik och Magnus och jag visste ju i och för sig redan innan att Skåne inte är ett platt landskap, men jag visste nog inte att det var så oplatt, som i Söderåsens nationalpark. Det blev en aha-upplevelse med stort U första gången jag stod däruppe vid Kopparhatten den där tidiga morgonen i april 2009.  Det var också den workshopen när jag lärde känna Anki då detta var vår första gemensamma workshop, men som det skulle komma att visa sig, definitivt inte den sista och definitivt inte den sista gången vi skulle vara iväg och fotografera tillsammans.

Så här tänkte jag visa en liten kavalkad av bilder jag tagit under vårarna därnere. Ja, ni kommer snart att upptäcka att det fattas ett år, nämligen 2010, för efter det där första besöker 2009, så hade jag väl inte riktigt blivit en stalker av Söderåsen eftersom jag faktiskt inte besökte stället igen förrän våren 2011. Det blir förhoppningsvis också en liten fotografisk tillbakablick under 5 år

Men som sagt, vi börjar väl från början med den där otroliga utsikten som blev mitt första intryck av just det här stället, nämligen Kopparhatten. Första morgonen däruppe kan jag inse när jag tittar igenom bilderna, att jag nog mest irrade runt och bara knäppte av i bokskogen. För en sådan bokskog hade jag inte riktigt upplevt förut och jag såg bara träd, träd och återigen träd.  Däremot min andra morgon däruppe, ja då stannade jag till vid Kopparhatten och fick för första gången med mig utsikten därifrån.  Inte anade jag väl då att den här utsikten skulle jag kämpa på med att försöka fånga om och om och om igen
26042009_6717
och så var det ju alla träden som stod där stolt på rad  och jag visste väl inte riktigt hur jag skulle få till det, Däremot minns jag när jag tog den här bilden, att medljus skulle vi undvika – oopps där blev det precis en bild i  medljud minns jag att jag tänkte, motvalls som jag är.
25042009_66332010 som sagt, då blev det inget Söderåsen, istället föll ju valet på ett regnigt Öland i början av maj. I och för sig minns jag att jag stannade till däruppe vid Kopparhatten mitt i sommaren på vägen ner till Österlen och åt min lunch  under bokskogens täta gren- och lövverk, men det räknas kanske inte riktigt.

Någon gång under senvintern 2011 började jag klura på en idé om att ordna en fotoresa en helg ner till Söderåsen. Några nappade och vi var 5 stycken som tog det modiga beslutet att tälta däruppe på åsen under sista helgen i april. Fira valborg i bokskogen skulle bli ett nytt sätt att fira denna högtid för en göteborgare. Långt från allt vad chalmerscortege heter.

Det var också första gången på många år som jag skulle försöka ge mig på att tälta, så det där med att rigga ett tält, var nog inte det som var riktigt min melodi, men till slut stod alla tälten resta och fina, inkl mitt. Vi hade en härlig helg därnere och nu började jag drabbas av den där kärleken till Söderåsen som fortfarande håller i sig. Tänk, det där nykära paret som också var med, jag minns när Emil meddelade mig att han kände en tjej som gärna vilje följa med och tälta och undrade om det var ok. Hanna hette hon och visst sa jag är det ok om hon vill följa med. Dom är gifta nu – så kan det gå när man åker ner till Söderåsen och tältar.
Jag insåg att det här är ett ställe med en alldeles speciell dragning och som heller aldrig är sig likt. Det här året hade bokskogen hunnit slå ut mer än vid mitt första besök därnere och återigen vandrade jag runt ganska förvirrat bland träden och fotograferade och fortfarande egentligen utan att veta vad jag höll på med kändes det som.
20110430_9036
20110430_9051
När Patrik o Magnus släppte sitt program för vårens workshops 2012, ja då hängde jag snabbt på och så gjorde också syrran, för hon hade väl hört mitt prat om det här stället, så då 2012, då åkte syster yster och jag ihop med Jens ner för en helgs workshopande där nere på Söderåsen.
Det här året fick jag också göra en ny bekantskap, nämligen Klövaravinen och jag fick också lära mig att landskapsfotografering ibland består av 90% transpiration och 10% inspiration – så kändes det iallafall under mitt första besök i den ravinen och det var väl i stort sett den här bilden jag kom hem med därifrån som jag vill visa upp.
20120429_6122Men lugn, visst blev det även en vända upp till Kopparhatten och nu riktade jag inte kameran ut över den kända utsiktspunkten vid Kopparhatten, utan nu blev det istället en del bilder åt andra hållet, där dimman låg kvar i ravinen
20120428_6075
20120428_6087
Sådär, vi har kommit fram till 2013 och återigen var det syster, yster och jag som åkte ner på workshop, men nu också med Hanna i baksätet,  samma Hanna som var där och tältade 2011. Så det är inte bara jag som drabbas av den där speciella Söderåsenfeelingen och vill komma tillbaka igen och igen och igen.

I år när vi kom ner till Söderåsen var den dock inte riktigt sig lik, vad hade hänt? Just det, våren hade varit lite lat det här året och dröjt sig kvar på sydligare breddgrader så inte ett endaste litet löv i bokskogen. Nja, kanske något litet kunde man se någonstans, men det här året lär nog vi alla komma ihåg som året, när löven lyste med sin frånvaro under workshopen. Ja, ni kan ju se själva..
20130427_2993
20130428_3011
Ja, just det, Patrik envisades ju med att Klövaravinen skall vi besöka så jodå, det blev några vändor dit och också och den här gången blev det kanske lite mer inspiration och mindre transpiration än första gången så jag bjuder på en bild därifrån också, bara för att visa att nejdå, inga löv i Klövaravinen heller
20130426_2948Så kommer vi då fram till i år. Jag hade blivit ganska så fascinerad under vintern när jag satt och tittade på mina bilder från våren 2013. Alla de kala träden utan något lövverk, så tanke började slå rot att kanske göra en vända ner till Söderåsen över påsk. Visserligen hade jag på stående fot, nej förresten jag satt ner, förhandsbokat workshopen våren 2014 med Patrik, men vad hindrar två vändor dit ner under våren. en utan löv och en med löv (förhoppningsvis)
Men si våren är en liten nyckfull rackare, eller kanske var det så att våren ville kompensera för sin sena ankomst 2013 med att dyka upp här i Sverige extra tidigt i år.  Med mig ner till Söderåsen över påsken hade jag Eva, som ju var med redan 2011 när vi tältade och så Jens, som höll mig sällskap i bilen tur retur Göteborg-Söderåsen

Gissa vad, påsken blev den helgen när bokskogen slog ut och vår första morgon därnere, ja, då stannade vi till vid utsiktsplatsen på Kopparhatten och fick en morgon vi sent kommer att glömma.
20140419_8933-1och vi kunde se den skira grönskan som började ta över i ravinen
20140420_9078
Två veckor senare så var det som sagt dags igen och nu var det härligt grönt och skönt i Söderåsen. En grönska jag inte fått uppleva förut och som definitivt kompenserade förra årets avsaknad av löv. Ja, så spännande är det i naturen, inget för förutsägbart, utan den lever helt och hållet sitt alldeles egna liv som inte låter sig styras av vad vi fotografer vill.
Men vad gör det, när solens första strålar slår in på träden och leker över stammarna tidigt på morgonen, fåglarna kvittrar, ja, då kan till och med jag glömma av att fotografera och istället slå mig ner och bara njuta
20140502_9342
20140503_9411
Ja, just det, visst hann vi med Klövaravinen också, den kommer jag väl liksom aldrig ifrån och sista bilden från den här våren i Söderåsen blev den här.
20140503_9473
Men, tänker kanske någon som följer mina förehavande här – har du inte varit i Söderåsen på hösten också. Jo, klart jag har, men hösten i Söderåsen, den skall få ett alldeles eget litet avsnitt i min blogg

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 5 år med Söderåsen

  1. Lotta skriver:

    Vad kul att se din bildkavalkad från ett av mina älsklingsställen! Den magiska morgonen, hade gärna varit med!Gillar verkligen ALLA bilderna!

Kommentera

